Annons

Nordic Choice bygger hotell för 400 miljoner i Sundsvall

zoom Clarion Riverside blir det första konferenshotellet i centrala Sundsvall.
Clarion Riverside blir det första konferenshotellet i centrala Sundsvall.
NYHETER. Sundsvall växer och då vill Petter Stordalen vara med. Clarion Riverside blir den norske hotellkungens tredje i staden och ska bland annat utrustas med 270 rum, spa, takterrass och restaurang på 500 kvadratmeter. 
Annons

Byggstart för det nya hotellet Clarion Riverside är satt till årsskiftet 2018/2019 och det är fastighetsbolaget Diös och Nordic Choice Hotels som, tillsammans med arkitektfirman Krook & Tjäder, står bakom projektet. Kostnaden för hela bygget beräknas till 400 miljoner.

På Nordic Choice Hotels ser man fram emot att bidra till ett ännu bättre hotellklimat i Sundsvall.

– Det är viktigt för oss att vi tillför marknaden något och inte bara tar av kakan, utan även gör den större. Vi har sett att det saknas ett konferenshotell centralt i Sundsvall, så det är något vi kommer att satsa på. Men det här ska vara ett hotell för alla och inte bara för konferensgäster, utan även för Sundsvallsborna som vill gå ut och äta eller gå på spa, säger Daniel Stenbäck, utvecklingschef på Nordic Choice Hotels.

 

Förtätning av stadskärnan

 

Clarion Riverside ska byggas i ett område i Sundsvall som varit eftersatt under många år. På 1960-talet revs den anrika trästaden Norrmalm, belägen vid Selångersåns norra strand, för att ersättas av en parkeringsplats. Det är något som många Sundsvallsbor beklagat sig över genom åren. Nu hoppas Sundsvalls kommun att stadsdelen ska få ett ordentligt uppsving och bli levande igen.

– Det känns jättebra att hotellet hamnar just där eftersom det ligger i linje med att vi vill göra en förtätning av stadskärnan, att staden fortsätter även efter Selångersån. Och jag vet att det finns behov av fler hotellplatser i Sundsvall, säger Mats Ågebrant, kommunikationsansvarig på det kommunala bolaget Näringslivsbolaget.

 

Hur mår besöksnäringen i Sundsvall?

– Vi har fått ett ordentligt uppsving och ökat varje år sedan 2010 i antal hotellnätter och har förhoppningar om att nå Visit Swedens nationella mål om en fördubbling besöksnäringen till 2020. Vi siktar även på att bli årets stadskärna 2021 och då är en sådan här satsning naturligtvis jätteviktig, säger Mats Ågebrant.

Två ikoner slås samman för att revolutionera hotellbranschen

Två ikoner slås samman för att revolutionera hotellbranschen

När Amet & Partners och italienska världsaktören La Bottega slår sina påsar ihop bildas en ny jätteaktör. AMEGA LAB har som mål att omdefiniera upplevelsen av bekvämligheter