Annons

Nordic Choice flyttar in hos gästerna

zoom sammanhang", säger Hotell Amarantens vd Ulf Cato. Foto: Amaranten " />
"Vi ser ett stort värde i att flytta ut vår verksamhet i andra
sammanhang", säger Hotell Amarantens vd Ulf Cato.
Foto: Amaranten
NYHETER. Hotellkedjan Nordic Choice tittar på möjligheterna för ett nytt affärsområde – hotelltjänster i hemmet. Ett pilotprojekt på Kungsholmen i Stockholm avslutas i februari och därefter är planen att rulla ut tjänsterna på bredare front. ”Vi ser en jättepotential här”, säger Christian Lundén, Director of Future Business.
Annons

I november inleddes testperioden för en ny tjänst där medlemmar i Nordic Choice Club erbjuds en prenumeration av hotelltjänster – i sitt hem. Städning, handdukar, täcken och kuddar och Nordic Choice egna badrumsprodukter och hotellfrukost på pilothotellet Hotell Amaranten ingår i erbjudandet.

– Vi träffar våra gäster relativt sällan och vi vill vara en större del av deras vardag. Den strategiska tanken är detta är ett sätt att komma närmare dem och skapa ökad lojalitet även när de inte bor hos oss, säger Christian Lundén, Director of Future Business på Nordic Choice.

Det började med att man tittade på vad det finns inom hotellets verksamhet som kan ge gästerna en upplevelse även utanför hotellet. En premiumstädtjänst med hotellprodukter som ingår visade sig vara något som efterfrågas.

– Det finns ett extremt stort intresse för vardagslyx bland våra gäster. Vi ser också att vi kan utveckla tjänsten tillsammans med samarbetspartners som också vill vara nära våra medlemmar.

För Nordic Choices del betyder detta inte bara en ny intäktskälla – som enligt Christian Lundén på sikt kan bli betydande. Det blir också en möjlighet att ge personalen mer arbetstid och erbjuda fler arbetstillfällen.

– Vi kan också utnyttja de restaurangdelar vi har och skapa merförsäljning där. Vi har inte räknat på det i kronor, men ser en stor potential om det kan rullas ut på fler marknader.

Just nu pågår ett pilotprojekt på Hotell Amaranten på Kungsholmen i Stockholm, där medlemmar som bor på Kungsholmen får möjlighet att prenumerera på tjänsten. Vad är nästa steg?

– Vi ska utvärdera piloten i februari och titta på vad vi kan lägga till och ta bort, sedan ska vi utöka tjänsten till fler hotell i Stockholm. Tanken är att hotellen ska finnas nära gästernas hem och fungera som en hub, ett externt vardagsrum. Blir det en bra fortsättning ska vi gå ut i andra större städer i Skandinavien. Det är lättast att växa på det sättet.

Ulf Cato är vd på Hotell Amaranten, där pilotprojektet genomförs i samarbete med företaget L2GO.

– Vi städar redan flera hem på Kungsholmen, så hittills har det gått jättebra. Vi ser ett stort värde i att flytta ut vår verksamhet i andra sammanhang, och att kunna hjälpa våra gäster i deras hem skapar möjlighet för ett helt nytt affärsområde, säger Ulf Cato.

– Men det finns även andra syften som att sprida varumärket.

Varför ska man anlita Nordic Choice för städning i stället för en vanlig städfirma?

– Vi har redan en relation med våra gäster, vilket gör att vi blir en pålitlig partner. Vi har 461 hotellrum och alltid personal på plats, vilket ger en trygghet för den som beställer.

– Sedan finns det skalfördelar för vår del, som gör att vi kan säkerställa arbetstillfällen och höja anställningsgraden för våra medarbetare, så det finns många värden för vår del. Detta är ett otroligt spännande grepp i en annars ganska konservativ bransch, säger Ulf Cato.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...