Annons

Nordrest tar över hela Dinners

zoom Michael Bühring, vd  Nordrest.
Michael Bühring, vd Nordrest.
NYHETER. Nordrest fortsätter att gasa sig igenom lågkonjunkturen och köper nu hela Dinners.
Annons

I april i fjol gick Nordrest in som delägare av Dinners restauranger och nu köper de resterande del av kedjan inklusive varumärket.

– Vi vill utveckla och uppdatera konceptet på flera sätt och då kom vi fram till att den bästa lösningen är att vi äger det själva, säger Nordrest vd Michael Bühring.

Dinners finns i dagsläget på fem orter i Sverige och tiden fram till nu har man ägnat åt att lära känna restaurangerna och deras kundflöde.

– Vi vill skapa ett Dinners 3.0. Det innebär en uppfräschning av de befintliga restaurangerna, anpassning av öppettiderna baserat på när våra gäster önskar att vi är tillgängliga, att se över vilken typ av mat vi serverar när och komplettera med till exempel obemannade butiker. Sen vill vi också hitta fler spännande platser där vi kan etablera ytterligare Dinners-restauranger.

Lunch för 75 kr

Någon lågkonjunktur har Nordrest inte direkt känt av, förutom på de verksamheter som de har på campusområden.

– Nedgången började förra hösten, men där kör vi olika kampanjer, som till exempel Studentslanten där vi erbjuder en lunch för 75 kronor. Det har vi fått många nya gäster på, säger Michael Bühring och fortsätter:

– Det vi har sett, rent allmänt, är ändrade köpbeteenden efter pandemin. Människor är inte längre på sin arbetsplats fem dagar i veckan, men vi har dock väldigt många gäster när folk väl är på jobbet så det jämnar ut sig litegrann.

Mindre importberoende

Pandemin har även påverkat leveranserna av råvaror i hög grad vilket resulterat i att Nordrest sett över sina leverantörer. Ett av alla nya samarbeten är det med Nordisk Råvara som kommer att leverera sin ekologiska, kravodlade quinoa till Nordrest verksamheter.

– Vi ser stora fördelar med en svensk leverantör. Vi vill bli mindre beroende av import och samtidigt stödja svenskt jordbruk. Det är viktigt att bönderna vågar satsa på större volymer och när de vågar det så ger det oss ett bättre pris över tid.

Muggar från Finland

Ett annat exempel är engångsmaterial som tidigare importerats från Kina.

– Nu importerar vi engångsmuggar från Finland som tillverkas av återvunnet material från skogsindustrin, säger han och tillägger:

– Produkttillgången är försämrad över lag, i och med kriget har varor fått ta helt nya vägar och det har inneburit prisökningar och att vi får ändra om mycket i sortimentet. Vi ser över ett strategiskt val av producentländer, de behöver vara närmare oss och självklart hålla en hög kvalitét.

Nordrest har tidigare gått ut med att de har som mål att ersätta nötfärsen. Arbetet med att hitta rätt produkter och rätt recept har pågått under hela 2023.

– Det är viktigt att det smakar lika gott, och vi har inte hittat riktigt rätt där än, men arbetet fortsätter under året. Vi jobbar ständigt med att uppmuntra vegetarisk matlagning och har mycket fokus på det gröna och där pågår en ständig utveckling. Vi klimatberäknar alla menyer och rätter och synliggör det för gästen för att den själv ska kunna göra aktiva val.

Expanderar på Arlanda

Den 30 januari fortsatte Nordrest sin expansion på Arlanda med cafét WayCup. Ett koncept som man driver tillsammans med North Way & Co. Det blir det tredje WayCup i Sverige, men inte det sista.

– Vi ser WayCup som framtidens caféprodukt. Det är en blandning av traditionellt café och liten butik där man kan plocka sina produkter själv och slipper stå i kö för betalning. Vi jobbar mycket med hållbara lösningar och det mesta vi bygger i möbelväg är återvunnet material, stolar gjorda av PET-flaskor till exempel.

La Girafe är ett samarbete som Nordrest har med krögaren Pontus Frithiof. Restaurangen öppnade på Arlanda terminal 5 den 29 februari och håller öppet alla dagar året om. Restaurangen, som tar avstamp i det mångkulturella Paris, erbjuder bland annat flygplatsens längsta bardisk. Under hösten öppnar Nordrest även Little Italy på Arlanda även denna i samarbete med Pontus Frithiof.

Har ni några fler förvärv i pipeline?

– Först och främst satsar vi på att växa organiskt och vinna upphandlingar. Sen, om det inte är tillräckligt, så tittar vi alltid på förvärv. Vi har en lista som vi ständigt arbetar på, men det är inget som händer här och nu.

Läs mer om Nordrest hemliga vapen – mjukglass.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...