Annons

Ny agenda för hållbar besöksnäring

zoom Annika Fredriksson
Annika Fredriksson
NYHETER. Med Swedish Lapland Visitors Boards nya agenda "Care for the Arctic –  it’s our home" ska både besökare och näringsliv inspireras att ta ansvar och göra hållbara val.
Annons

Besöksnäringen i nordligaste delen av Sverige har stor betydelse för utvecklingen och livskraften i lokalsamhället. Attraktionskraften i den svenska delen av Arktis ligger i de unika värden som finns i form av naturen, kulturen och djurlivet. Värden som sätts under press om verksamheter i besöksbranschen inte drivs hållbart, eller om besökare inte beter sig ansvarsfullt.

Vill inspirera goda krafter

För att få ett driv och en utveckling i rätt riktning lanseras nu agendan Care for the Arctic – it’s our home. Den är framtagen av Swedish Lapland Visitors Board och innehåller en verktygslåda med konkreta uppmaningar och tips för företag och andra intressenter att agera utifrån.

– Vi vill inspirera och uppmuntra alla goda krafter som finns därute, och ge dem en knuff i rätt riktning. Hållbarhetsfrågan har förstås varit viktig länge, men nu sätter vi stort fokus på att alla parter, alla intressenter behövs i det här arbetet. Agendan riktar sig till både individer och företag och andra möjliggörare i samhället. I grunden handlar det om att ta ansvar för att stärka vår region som plats att bo, leva och verka på. Det här är vårt hem, men det är också ett världsunikt resmål, och hit vill vi locka de mest hållbara resenärerna., säger Annika Fredriksson, vd Swedish Lapland Visitors Board.

Stöttar företagen att ställa om

Agendan är en del av Norrbottens nya strategiska färdplan mot 2030 som färdigställdes vid årsskiftet. Den är kopplad mot utpekat mål och visionen att vara Arktis mest ansvarsfulla resmål

– Vi har sett ett enormt positivt gensvar på den här typen av budskap i sociala medier. Vi uppfattar att våra målgrupper vill vara med och jobba för en positiv utveckling. Därför tror vi att agendan kommer tas emot väl, och användas aktivt. Den svarar upp mot den medvetna och ansvarsfulla resenärens efterfrågan, behov och krav. Den stöttar företagen att ställa om och bidrar till att matcha rätt besökare med rätt företag i besöksnäringen, säger Annika Fredriksson.

LÄS ÄVEN vår intervju med Niklas Wede, ny marknads- och affärsutvecklare på Swedish Lapland Visitors Board.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...