Annons

Ny hotellkedja på väg in i Sverige

zoom
"Det ska bli fem nya hotell de närmaste 3-5 åren och 10 de närmaste 8 åren, säger Martin Hosseini, vd Vi invest. Illustration: Vi Invest
NYHETER. 220-rumshotellet som byggs i Ulriksdal blir först ut när AC Hotels by Marriott etablerar sig i Sverige.
– Vi räknar med att det blir 10 hotell de närmsta åtta åren, säger Martin Hosseini vd för hotellkedjans svenska samarbetspartner Vi Invest.
Annons

AC Hotels by Marriott ingår i världens största hotellkoncern Marriott International.

Konceptet är urbana cityhotell med minst fyra stjärnor och fokus på design och läge. Kedjan har etablerat sig i Danmark och är nu på väg in på bred front i de övriga nordiska länderna.

Inbrytningen i Sverige görs i samarbete med Vi Invest, som kommer att vara både fastighetsägare och svara för driften av de nya hotellen.

I Vi Invest ingår idag en handfull hotell, bland annat centralt belägna Bentleys i Stockholm.

I våras meddelade bolaget att ett nytt hotell ska byggas i Ulriksdal i Solna. Bygget har nu nått halvvägs och hotellet beräknas vara färdigt kring årsskiftet 2019/2020. Nu står det klart att hotellet blir AC Hotels by Marriotts första hotell i Sverige och även Vi Invest flaggskeppshotell.

Men planerna är betydligt större än så.

­– Det här är ett långt samarbete. Det ska bli fem nya hotell de närmaste 3-5 åren och 10 de närmaste 8 åren, säger Martin Hosseini.

Är det klart var de nya hotellen ska finnas?

– Vi har skrivit på ett Letter of intent om ett hotell till utanför Stockholm. Sedan för vi diskussioner om ett par till i Stockholmsområdet.

Vad innebär avtalet med Marriott för er?

– Det betyder ganska mycket i och med att det är världens största hotellbolag. Förväntningarna är väldigt höga.

Ni har även ett samarbete med Best Western. Går det att förena?

– Ja. Det är två olika varumärken som drar till sig olika gäster.

Ser du någon risk för att hotellmarknaden i Stockholm viker?

­– Den risken finns alltid. Men motorn i Sverige är i Stockholm och det händer väldigt mycket i Solna. Just nu känns det rätt så bra.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...