Annons

Ökad efterfrågan på alternativ till plast

zoom Leverantörerna erbjuder sedan länge flera alternativ till plast. Foto: Colourbox
Leverantörerna erbjuder sedan länge flera alternativ till plast. Foto: Colourbox
NYHETER. Många företag inom besöksnäringen ser över sin plastförbrukning med mål att hitta miljövänligare alternativ. Leverantörerna välkomnar utvecklingen och vill möta efterfrågan.
Annons

Hotell, restauranger och barer har börjat se över sin plastförbrukning som ett led i att driva sina verksamheter mer hållbart. Ambition och vilja finns att ersätta engångsprodukter i plast mot mer miljövänliga alternativ. Besöksliv har pratat med två av branschens största leverantörer Tingstad och Pac-Production om trender, priser och efterfrågan.

– Vi har märkt av trenden och efterfrågan har ökat på alternativa produkter till plast. Det är det som också driver vår utveckling, säger marknadsförare Åsa Eonsuu på Pac-Production.

Som ett företag med mycket plastprodukter, hur ser ni på anti-plasttrenden?

– Vi följer med i debatten och jobbar med hållbarhetsfrågorna. Vi har många alternativ till plast och har haft i flera år. Vi gör mycket tillsammans med våra kunder för att hjälpa dom att hitta rätt förpackningslösningar utifrån ett hållbarhetsperspektiv.

Det är inget nytt för Pac-Production att jobba med miljöanpassade produkter. Det har företaget gjort länge. Men det är först nu som den stora efterfrågan har tagit fart.

– Volymerna på papper är inte i närheten av plast ännu, men det senaste halvåret har vi märkt av en starkt ökad efterfrågan och priserna är redan på väg ned, säger försäljningschef Martin Dehnberg.

Första gången han tog hem papperssugrör i sortimentet var för tre år sedan, och bara sedan dess har priset halverats. Förutom sugrör är lock till kaffemuggar och salladsskålar i pulp, ett komposterbart material tillverkat av restprodukter från jordbruk, det som säljs mest av alternativa produkter till plast.

– Vi köpte även in kaffelock och salladsskålar i pulp för tre år sedan, som ingen var intresserad av då, men som vi också har märkt av en jätteökning på det sista halvåret.

Vissa alternativa produkter ligger högre i pris än plast, vad tror du om prisutvecklingen?

– Prisutvecklingen beror på efterfrågan, funktion och kvantitet. Men man ska också komma ihåg att plast är extremt billigt, så papper kommer aldrig att komma ned i de nivåerna, säger Martin Dehnberg.

Även på Tingstad är hållbarhetsfrågan viktig. Redan för 15 år sedan tog man fram den första fossilfria plastprodukten, men intresset var svagt.

– Marknaden var inte mogen, få ville betala lite extra för mer hållbara engångsmaterial på den tiden och man hade svårt att kommunicera mervärdet, säger marknadschef Emma Diedrich.

Hur ser ni på utvecklingen nu, där efterfrågan på mer miljövänliga alternativ har ökat?

– Det är jättespännande, vi satsar mycket på alternativa material och pratar miljöalternativ med våra kunder hela tiden. Vi är jättetaggade och kommer hjälpa till att vägleda våra kunder under denna omställningsperiod genom att tillhandahålla produktalternativ, information och kunskap.

Tingstad har, enligt Emma Diedrich, runt 4000 produkter i sitt e-handelssortiment som har kategoriserats som ”Ett mer hållbart val”.– Sugrör i papper, ett helt take away sortiment tillverkat av snabbväxande bambu, matformar av återvunnen plast, bestick av majs, kaffemuggar av bagasse och smoothiemuggar av majs är bara några exempel.

Tingstad vill också ta ett ansvar genom att kommunicera de hållbara alternativen till sina kunder.

– Vi som leverantör kan driva på utvecklingen och erbjuda valmöjligheter, våra kunder inom restaurang kan fatta smarta val och våga testa på att byta ut produkter och slutligen konsumenten som har ett ansvar i att sortera och slänga produkten på rätt ställe.

– Vi har aldrig kontakt med slutkonsumenterna, men vi försöker att hjälpa våra kunder att kommunicera rätt till dem. Bland annat genom nedladdningsbara skyltar där konsumenten kan upplysas om att restaurangen i fråga har gjort ett miljömedvetet materialval eller en vädjan till konsumenten om att hantera take-away avfallet ansvarsfullt, säger Emma Diedrich.

Hur ser ni på prisutvecklingen på alternativa produkter till plast?

– Att det har blivit en ökad efterfrågan och större volymer för oss inom detta segment gör också att vi har kunnat få till en helt annan prisbild på denna typen av material än tidigare.

 

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...