Annons

På hennes jobb är det Vilda Västern varje dag

zoom Linda Chrisoffersson tar över som affärsområdeschef på High Chaparral i sommar.
Linda Chrisoffersson tar över som affärsområdeschef på High Chaparral i sommar.
SOMMARINTERVJU. Linda Christoffersson har jobbat på Ikea och mött Ingvar Kamprad i korridorerna. Hon har fått ett Värnamo-hotell att gå från förlust till vinst. Och nu i sommar tar hon över som affärsområdeschef på High Chaparral. 
Annons

Stort grattis till ditt nya jobb, hur känns det?

– Det känns fantastiskt roligt. Jag ska in i en otroligt kreativ och galen vilda westernmiljö.

 

Vad kommer bli din uppgift som affärsområdeschef på High Chaparral?

– De behövde en person som kan strukturera upp, effektivisera och utveckla boende, restauranger och konferens. De ringde mig och jag kände direkt att jag ville vara med. High Chaparral har utvecklats jättemycket de senaste åren men de hade vissa bitar som de saknade.

 

Har du några spontana tankar kring vad du vill göra som affärsområdeschef på High Chaparral?

– Jag kommer att börja mitt i högsäsong så det första jag kommer göra är att finnas i parken och lära mig hur allt fungerar. Sen i höst så kommer jag börja titta på hur vi kan göra parken ännu bättre. Det som är häftigt är hur vi kan ta temat steget längre, speciellt när det gäller konferenser. Jag vill titta på om man kan nischa konferensen ännu mer på ett vilda western vis.

 

Vad var det som lockade dig att börja jobba i branshen?

– Jag har alltid brunnit för kundservice och alltid varit övertygad om att det är det som säljer produkten. Jobbet som chef för hotell Vidöstern var mitt första jobb i den här branschen, jag kommer från handeln och har jobbat på Ikea och Åhléns tidigare. När jag fick jobbet som hotellchef kunde jag inte förstå varför jag inte jobbat med det här tidigare. Gillar man service så är det här världens bästa bransch.

 

Vad var det som lockade dig med High Chaparral?

– Det är ett företag som vill väldigt mycket, har kommit väldigt långt men som också har många steg kvar. Det känns som om jag kommer att få släppa loss lite mer och det kommer vara svårt att ha tråkigt på jobbet. Att jag kommer jobba i en temapark är en extra krydda.

 

Hur är du som ledare?

– Jag är ofta väldigt bestämd på vad jag tycker och vad jag vill. Är tydlig och lyhörd och vill ha med mig folk samtidigt som jag inte är rädd för att peka med hela handen. Jag försöker entusiasmera och inspirera andra att vara drivande och engagerade. High Chaparral har en otroligt lojal och kompetent personal och det gäller att bygga vidare på deras styrkor.

 

Hur ser din dröm ut för High Chapparal?

– Det ska vara en park där det händer saker hela året. Vill hitta ett koncept där vi har en unik konferensverksamhet och hitta en nisch i alla delar så att folk kommer vallfärda dit för att det är så unikt. Tittar man på de som gör sin egen helt unika grej både i Sverige och utomlands så brukar de attrahera en stor grupp människor.

 

Vad är viktigast för dig när du åker på en konferens eller en resa?

–  Att upplevelsen motsvarar det man betalar. Det är jätteviktigt för mig. Nu är jag ju smålänning så det ska alltid kosta gratis och vara jättebra, ha ha, men så ser det ju inte alltid ut. Att man känner sig trygg med sin aktör eller trygg som privatperson är också en jätteviktig aspekt.

 

Har du någon personlig favorit inom konferens och restaurang?

– Hooks herrgård har gjort en fantastisk resa. Där har man verkligen tittat på vad man har, fått till en helhet och byggt vidare på det på ett bra sätt och lyckats hitta nya marknader. De kan attrahera vem som helst men har ändå hållit sig till det unika. De som håller sig till det unika i just deras verksamhet imponerar mest på mig.

 

Om du fick välja en karaktär att vara för en dag på High Chaparral, vem skulle det vara?

– Då är det Zorro, jag skulle gilla att gå runt som honom en dag. Om jag bara tänker vilda western så skulle jag välja att vara en indian. 

Hotellsystemet som kunde tillgodose alla Åhus Seasides behov

Hotellsystemet som kunde tillgodose alla Åhus Seasides behov

PMS-systemet VisBook har över 1 000 kunder inom besöksnäringen i Norden och växer snabbt, inte minst i Sverige där antalet nya kunder har mer än fördubblats under de senaste två åren. En av de nya kunderna är Åhus Seasid...