Annons

Pandox vd: ”Nya restriktioner största hotet”

zoom
NYHETER. Sommaren blev bättre än väntat för hotellfastighetsbolaget Pandox. Men nu börjar effekterna av pandemins andra våg synas. ”Nya restriktioner i oktober har lett till ökad osäkerhet och minskad efterfrågan”, skriver vd Anders Nissen i rapporten för tredje kvartalet
Annons

Efter vårens genomklappning återhämtade sig hotellmarknaden under sommaren.

I början på hösten syntes ett nytt mönster i återhämtningen med god efterfrågan från privatresenärer under helgerna men sämre beläggning på vardagarna, enligt Pandox.

Trots återhämtningen raderades en fjärdedel av intäkterna från fastighetsförvaltningen raderades ut jämfört med förra säsongen under tredje kvartalet.

Nya restriktioner i pandemins andra våg påverkar nu efterfrågan i länder som Belgien, Holland och Storbritannien där Pandox har hotellfastigheter. För Sverige och övriga Norden ser Anders Nissen inte samma risk.

– Vi räknar med att efterfrågan i Norden blir relativt stabil mellan kvartal tre och kvartal fyra, säger han.

Privatresandet kommer att hålla i sig räknar han med.

– Vi kommer att se att helgerna blir starka resten av året. Spa och upplevelsehotell har ett bättre bokningsläge.

Han räknar också med en viss återhämtning i affärsresorna på hemmaplan, särskilt de regionala.

­– Industrin går med bra tryck och det brukar innebära att efterfrågan i hotellmarknaden ökar.

De nya reglerna kring sammankomster tror kommer att gynna hotellen.

– Vi har en ökad smittspridning men det känns som att det är under kontroll. Att nattklubbar stänger påverkar inte hotellen. Men att en publik på 300 personer tillåts på evenemang är en stor förbättring jämfört med tidigare.

Pandox bedömning inför hösten och vintern är att beläggningsgraden på den nordiska hotellmarknaden kommer att ligga på 45-50 procent.

Samtidigt flaggar Pandox för att pandemins utveckling gör framtiden mer osäker.

”Hotellmarknadens största utmaning är nya restriktioner som på olika sätt begränsar samhällslivet och gör återhämtningen mer utdragen. Det finns en god basefterfrågan i hotellmarknaden och förutsättningarna för en snabb återhämtning när väl restriktionerna lättar är goda”, konstaterar bolaget i rapporten.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...