Annons

Paul Svensson gröna krog prisas – och växer till London

zoom
"Vi blir glada över alla utmärkelser vi kan få", säger Paul Svensson om utmärkelsen som världens bästa museirestaurang.
NYHETER. Paul Svenssons ambition med restaurangen på Fotografiska är tydlig: Här ska måltiden vara en del av helhetsupplevelsen. Kanske är det därför han och hans team i dagarna vann pris för Världens bästa museirestaurang.
Annons

Grattis! Ni har vunnit Leading Culture Destinations Awards pris som Världens bästa museirestaurang. Vad betyder en sådan utmärkelse för Fotografiska?

– Tack! Vi blir glada över alla utmärkelser vi kan få. Den här utmärkelsen ser vi som ett kvitto på att den breda publiken också gillar det vi gör.

Vad har du för ambition med restaurangen?

– Vi vill vara inkluderande och inte exkluderande. Vi vill att det faktum att vi serverar mycket växtbaserat ska vara lockande, och inte skrämma bort folk. Vi vill att människor ska få upp ögonen för att växtbaserat är så gott så att man kan äta det just för att det smakar gott. Och vi vill sprida tanken om hållbarhet.

Hur gick dina tankar när du satte ramarna kring restaurangen?

– Jag ville att restaurangen här ska vara en stor del av upplevelsen. Fotografiska är ett hus fullt av sinnliga upplevelser – och jag vill att gästen ska fortsätta att uppleva på vår restaurang.

Du drog igång restaurangen på Fotografiska 2014. Var du någon gång tveksam över om det skulle fungera eller inte?

– När jag drog igång hade jag funderat väldigt länge på att starta en restaurang där basen är växtbaserad. Så, i hjärtat var jag fullkomligt övertygad om att det skulle fungera, men det är klart att man alltid är lite tveksam när man startar något helt nytt. Det var svårt att bedöma om den breda allmänheten var redo för växtbaserat eller inte. Men. Det var den. Vi fyller restaurangen varje kväll.

När man besöker olika museirestauranger känns de ofta ganska trötta. Vilka utmaningar finns det med att driva en museirestaurang?

– Att det inte finns en dörr rätt in. Det är en ganska hög tröskel, eftersom gästen måste passera entrén till själva muséet. För mig är det viktigt att restaurangen på ett museum har så hög klass så att gästen kan komma hit just för att äta, och besöka utställningarna av bara farten, och inte enbart tvärtom.

Du är ständigt på gång med nya projekt. Vad händer just nu?

– Det är klart att man funderar på olika projekt. Det gör jag hela tiden. Just nu funderar jag mycket på riktigt bra restauranger på flygplatser. Det finns det ont om. Men, närmast ligger vår etablering av Fotografiska i London. Det är spännande! Nu vill vi sprida vårt tänk kring hållbarhet.

Hotellsystemet som kunde tillgodose alla Åhus Seasides behov

Hotellsystemet som kunde tillgodose alla Åhus Seasides behov

PMS-systemet VisBook har över 1 000 kunder inom besöksnäringen i Norden och växer snabbt, inte minst i Sverige där antalet nya kunder har mer än fördubblats under de senaste två åren. En av de nya kunderna är Åhus Seasid...