Annons

Pixie vill vara en plantskola för branschen

zoom Varumärkes- och verksamhetschef Vitali Lieberman och nyrekryterade Stella Leideman är överens om att arbetssättet på nyöppnade Pixie är en bra lösning. Foto: Hanna Mellin
Varumärkes- och verksamhetschef Vitali Lieberman och nyrekryterade Stella Leideman är överens om att arbetssättet på nyöppnade Pixie är en bra lösning. Foto: Hanna Mellin
NYHETER. På Stureplansgruppens senaste tillskott Pixie är alla som jobbar i kök och servering mellan 19 och 20 år. ”Vi har rekryterat på attityd framför erfarenhet”, säger varumärkes- och verksamhetschefen Vitali Lieberman.
Annons

Förra veckan slog Pixie upp dörrarna ovanför centralstationen på Klarabergsviadukten i Stockholm. Tanken är att attrahera en ung målgrupp, som väjer restaurang lika mycket för inredningen och musiken som för maten.

Interiören är lekfullt färgglad och menyn består av vällagade hantverkspizzor, pastarätter och sallader. Priserna är relativt låga, med tanke på det både geografiska och konjunkturmässiga läget.

– Hos oss ska du kunna äta och dricka gott i en fantastisk miljö för under 200 spänn, säger varumärkes- och verksamhetschef Vitali Lieberman, som har lång erfarenhet av konceptutveckling i både hotell- och restaurangbranschen.

Alla på Pixie är nya i branschen

I köket som är öppet ut mot restaurangen samsas köks- och serveringspersonal i ett väloljat flöde. Det går inte att gissa att de som jobbar på Pixie är helt nya i krogbranschen, liksom på arbetsmarknaden i stort.

– Alla är mellan 19 och 20 år och har gått samma två veckors intensivutbildning hos oss, för att lära sig utföra alla sysslor på restaurangen. Vi har rekryterat på attityd framför erfarenhet och att alla hjälps åt med allt har skapat en helt annan gemenskap än i ett traditionellt kök, säger Vitali Lieberman.

20-åriga Stella Leideman är en av de nyanställda. Besöksliv byter några ord med henne när hon plockar disk från ett av borden.

– Inför öppning har vi fått vara med och experimentera fram de bästa smakerna och fått lära oss hur vi får till den perfekta pizzadegen. Vi har jobbat stenhårt med hur vi ska arbeta tillsammans.

Vad tycker du är det bästa med att alla delar på samtliga sysslor?

– Det är jättekul att få turas om och göra allt. Dessutom är det ju mycket smidigare om någon skulle råka bli sjuk eller så, konstaterar Stella Leideman.

Vitali Lieberman ser bara fördelar med arbetsuppdelningen.

– När man dessutom jobbar som vi gör i ett kök öppet ut mot restaurangen, är det otroligt viktigt att det är en bra stämning och att man som gäst märker att de som jobbar här har kul, säger han.

Vilken är den största vinsten med arbetssättet?

­– Först och främst tänker jag på ungdomarna. Jag vet hur det var när jag var ung själv och kom in i branschen, det var väldigt old school och hierarkiskt. Så vill vi inte ha det här, det ska gå fort att komma vidare om man är duktig.

Har du jobbat på liknande sätt tidigare?

– Nej, det här är helt nytt för mig, jag har gått utanför min comfort zone precis som ungdomarna gör. Tanken är ju att revolutionera branschen och få in ungdomar i jobb på ett nytt sätt.

Vitali Lieberman ser framför sig att Pixies koncept kan komma att sprida sig till andra restauranger i ett allt mer pressat kostnadsläge.

– Det gäller att skala bort allt som inte behövs och behålla det som är viktigast, god mat lagad från grunden, hållbarhet och bra service.

På sikt hoppas han att Pixie kommer att kunna expandera med fler restauranger inom Sverige och så småningom även utomlands.

­– Vi har stora ambitioner – det här är så bra så det borde finnas överallt, säger Vitali Lieberman.

Många spelare har kommit tillbaka

Många spelare har kommit tillbaka

Efter pandemin har de spelande gästerna hittat tillbaka till Vegas och antalet nya spelare har ökat markant. I år har ungefär 30 000 nya spelare registrerat sig hittills och störst är ökningen bland 18–30-åringarna...