Precis som de flesta andra stĂ€der har Skövde drabbats hĂ„rt av den pĂ„gĂ„ende pandemin â stadskĂ€rnan Ă€r mer eller mindre tom och dess aktörer har ett uselt kundunderlag, berĂ€ttar Anders StĂ„hl, affĂ€rsutvecklare för Skövde kommun som destination. Samtidigt har han sett en stor ökning nĂ€r det gĂ€ller friluftslivet i kommunen.
â Samma pandemi fĂ„r folk att vistas ute och Ă€gna sig Ă„t uteliv och friluftsliv i högre grad Ă€n nĂ„gonsin, och vi har ett fantastiskt omrĂ„de hĂ€r som vi under de senaste Ă„ren gjort en rejĂ€l resa frĂ„n friluftsomrĂ„de till destination.
Han talar om Billingen Skövde, som Ă€r mer besökt Ă€n nĂ„gonsin. FĂ€rska trafikmĂ€tningar indikerar 5 000â8 000 besökare per dag pĂ„ helgerna.
â Vi har jobbat med det sedan 2015 och besöksantalet har ökat stadigt. Men vi har haft brist pĂ„ restauranger dĂ€r och krögarna i staden har brist pĂ„ kunder â sĂ„ det blev logiskt att samarbeta, sĂ€ger Anders StĂ„hl och fortsĂ€tter:
â DĂ€rför sĂ„g vi som utvecklar omrĂ„det tillsammans med en av Skaraborgs absolut vassaste krögare en stor möjlighet: att öppna en pop-up-restaurang utomhus.
Idén var att erbjuda rejÀlt bra mat lagad över eld precis mitt i omrÄdet dÀr folk samlas. Sagt och gjort, man öppnade bara tio dagar senare nu den 12 december.
â SuccĂ©n Ă€r total, det var stor kö redan innan öppning bĂ„da dagarna. Sedan var det fullt ös under restaurangens öppettider och uppskattningsvis 500â700 gĂ€ster serverades och det sĂ„ldes mer Ă€n 1 000 artiklar.
Anders StÄhl betonar att allt var prÀglat av ett hÄllbarhetstÀnk som rimmar vÀl med destinationens vÀrden.
Menyn bestod av billingeburgare, gulaschsoppa, lyxig korv och fattiga riddare. Bakom menyn lÄg Restaurang HÄllbar med Karl-Johan Beckman i spetsen, Karl-Johan som dessutom Àr svensk mÀstare i utomhusmatlagning.
Hur gjorde ni för att sÀkra avstÄnd bland besökarna?
â Det gĂ„r inte att bara dra ihop folk utan nĂ„gon plan eller riktlinjer â det Ă€r helt förkastligt. Dels Ă€r krögaren Karl-Johan vĂ€letablerad och jobbar jĂ€ttebra med reglerna för avstĂ„nd pĂ„ sina restauranger. Dels skyltade vi tydligt om vad som gĂ€llde. Och vi upplevde att alla följde avstĂ„ndsrekommendationerna pĂ„ plats.
Hur lÀnge kommer initiativet att pÄgÄ?
â SĂ„ lĂ€nge det finns besöksunderlag. Det var jĂ€ttedĂ„ligt vĂ€der i helgen men blev Ă€ndĂ„ vĂ€ldigt populĂ€rt, vilket bĂ„dar gott. Den kommer att ha öppet pĂ„ helger och röda dagar framöver under vintern sĂ„ lĂ€nge folk fortsĂ€tter att besöka oss.
Vad tror du lÄg bakom succén?
â Kommunen möjliggjorde, destinationsbolaget Next Skövde marknadsförde och att krögaren levererade sitt game pĂ„ bĂ€sta sĂ€tt.
Vad ger det för vÀrde till er som besöksdestination?
â VĂ€rdeskapandet Ă€r trefaldigt dĂ„ omrĂ„dets besökare fick fantastiskt kĂ€k, krögaren fick tillgĂ„ng till ett vĂ€ldigt stort kundunderlag och omrĂ„det kunde erbjuda sina besökare efterfrĂ„gat kĂ€k och en grym upplevelse.
Hur var det möjligt pÄ sÄ kort tid?
â Allt var sprunget ur kreativitet och viljan att se möjligheter âatt göraâ istĂ€llet för att fastna i vad man inte kan göra. Du vet â fĂ„r du citroner, sĂ„ gör lemonad…