Annons

Restaurang Hantverket blir kvarteret Hantverket

zoom
"När gästerna serveras god mat till rimligt pris av trevliga människor i en fin miljö så vill de komma tillbaka", säger Torbjörn Blomqvist som äger Restaurang Hantverket och Stockholm Meeting Selection.
NYHETER. Hemligheten bakom framgången ligger i de tre M:en. Det säger Torbjörn Blomqvist som äger Restaurang Hantverket och Stockholm Meeting Selection.
Annons

Restaurang Hantverket ligger på Sturegatan 15 i Stockholm och har nu köpt butikslokalen som ligger vägg i vägg samt grannrestaurangen på Sturegatan 19. När renovering och ombyggnation är klar till hösten kommer kvarteret Hantverket att omfatta restaurang, bar, nytt kök, bageri och en helt ny mötesplats för event, catering och privata sällskap.

När Besöksliv får en pratstund med Torbjörn Blomqvist märks det hur glad han är över att kunna utöka det framgångsrika konceptet.

– Det är helt fantastiskt att vi har en sådan enorm efterfrågan. Det är de tre M:en som leder oss framåt – maten, miljön och möten.

Stuvade makaroner på menyn

Torbjörn Blomqvist har en gedigen bakgrund inom inredning och han brinner verkligen för sitt yrke. Han startade bolaget Svensk Inredning på 80-talet, som kom att växa till ett av Nordens största i branschen. Under åren har han arbetat med kocken Stefan Ekengren, bland annat på Ulfsunda Slott som också ingår i Stockholm Meeting Selection, och för sju år sedan blev Stefan Ekengren köksmästare på Hantverket.

– Det var då det verkligen lyfte. Stefan är helt fantastisk. Han skapar klassiska rätter på ett nytt innovativt sätt, vem lyckas annars med att ha stuvade makaroner på menyn? När gästerna serveras god mat till rimligt pris av trevliga människor i en fin miljö så vill de komma tillbaka.

Akustiken viktig

När vi kommer in på ämnet miljö och inredning så märks det att Torbjörn Blomqvist har en gedigen erfarenhet i bagaget. Vi stannar särskilt vid en av de viktiga ingredienserna – akustiken i rummet.

– När man är ute och äter så vill man kunna prata med sitt sällskap i normal samtalston.  Vi har valt material som är absorberande, till exempel har vi golv som inte orsakar klappljud. I taket har vi en brandklassad träullsplatta under betongen som gör att ljudet inte studsar och vi har arbetat med textilierna. Det kommer vi även att göra i de nya lokalerna.

Serveras direkt av kockarna

Men det kommer att finnas ett undantag.

– Vi bygger ett nytt Chambre séparée som kommer att vara en del av köket. Där kommer det så klart att rassla lite, men det är medvetet. I den avdelningen så serveras man maten direkt av kockarna.

Något som Hantverket fått önskemål om under åren är att kunna boka bord för större sällskap, och det kommer man att kunna göra nu.

– Vi får många förfrågningar från större sällskap och de har vi aldrig kunnat ta emot, men när allt är färdigbyggt så kommer vi att kunna ta emot bokningar för upp till 80 personer.

Mellankonjunktur

När Besöksliv frågar vilken målgrupp Hantverket riktar in sig på så skrattar Torbjörn Blomqvist nöjt:

– Den här frågan gör mig så glad. Häromkvällen var jag på restaurangen och då satt det ett par damer i 75-årsåldern och drack Grappa i baren. Min son, som är 17 år, skulle ha middag med sina vänner för någon vecka sedan och då valde de att gå till Hantverket. Hos oss trivs alla åldersgrupper. Vi har valt att inte inrikta oss på enbart en målgrupp. Det tror jag är en del av framgången.

Att bygga ut en restaurang till ett helt kvarter i en lågkonjunktur kan ses som aningen djärvt, men det är precis den sortens utmaning som driver Torbjörn Blomqvist, som helst kallar konjunkturen vi lever i nu för ”mellankonjunktur”.

– Jag har varit med i så många år nu och varit igenom en hel del kriser och det är när det är kärvt som det har varit som roligast. När det är högkonjunktur behöver man inte utmana sig så mycket.

Restaurangen går bra, men hur ser det ut för mötesbranschen över lag just nu?

– Det sägs inte vara någon tillväxt i år, eller man räknar inte med det, men vi ligger ungefär 10 procent upp. Första kvartalet var lite svagt, men övergripande på året ligger vi lite bättre till än i fjol och då hade vi också en tillväxt från 2022, säger Torbjörn Blomqvist.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...