Annons

Restaurangkedjan Dubbel Dubbel expanderar kraftigt

zoom Dubbel Dubbel-grundarna Lars Olsson, John Wigelius, Emma Kolback, Erik Sundfeldt. Foto: Mia Redemo
Dubbel Dubbel-grundarna Lars Olsson, John Wigelius, Emma Kolback, Erik Sundfeldt. Foto: Mia Redemo
NYHETER. Grundarna bakom Dubbel Dubbel lanserar nu sitt Chinese sharing-koncept som restaurangkedja i hela landet. Med hjälp av tre nya delägare ska de finansiera 30 nya restauranger fram till år 2022.
Annons

Idag finns tre restauranger i Göteborg och en systerkrog i Malmö, kända för sitt chinese sharing-koncept med moderna kinesiska smårätter. Enligt expansionsplanen ska det om tre år finnas Dubbel Dubbel-restauranger i ett flertal av landets större städer och målet är att på sikt även växa utanför landets gränser. Cirka 200 nya heltidstjänster kommer att skapas.

– Vi är ett kompisgäng som byggt det här från grunden och vi vet att Dubbel Dubbel har en unik kvalitet som kommer att fungera i andra städer, säger John Wigelius, vd och en av de fyra grundarna.

Hur kommer ni att finansiera expansionen?

– Det blir helt officiellt först i nästa vecka, men vi kommer tillsammans med våra nya delägare att stå för en betydande del av finansieringen.

Det tre nya delägarna är Wilhelm Vintilescu, som bland annat jobbat med O´Learys, Pinchos och Bastard Burgers, Christian Bellander, tidigare bland annat vd och idag styrelseledamot för O´Learys och Björn Johansson, vd för Greenfood Frech Cut och även han styrelsemedlem i O´ Learys.

En rejäl satsning på och utveckling av hemleverans- och hämtmat-koncept ingår också i planen, om tre år förväntas den delen av verksamheten utgöra 25 procent av omsättningen. Menyn och alla rätterna är utvecklade av köksmästare Emma Kolback, som influerats av smaker från kinesiska Szechuan och arkitektbyrån New Order kommer att rita de nya restaurangerna.

Dubbel Dubbel letar just nu efter lämpliga lokaler i ett flertal större svenska städer, bland annat i Norrköping, Stockholm, Malmö och Lund.

Har det blivit lättare att få hyreskontrakt som restaurang idag i och med butiksdöden?

– Jag tycker att man ser positivare på restaurangverksamhet överlag idag. Men ja, absolut märker vi av en förändring där fastighetsägare ställer sig mer positiva till restauranger och att de förstår att vi fyller en viktig funktion, säger John Wigelius.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...