Annons

Så har Max varumärke vuxit i styrka

zoom Max hamburgerkedja tog hem vinsten
Max hamburgerkedja tog hem vinsten
NYHETER. Hamburgarkedjan Max vässar sitt varumärkestänk. Nyligen utklassade de H&M och kammade hem Årets Stjärnvarumärke av YouGov. Bakgrunden? Max varumärke hade ökat mest av undersökta företag i styrka från 2014 till 2015. 
Annons

–  Max har haft ett fantastiskt år, både utvecklingen för varumärket och försäljningen har varit på rekordnivåer. Jag ser priset som ett kvitto på att vi har lyckats skapa en röd tråd i erbjudande och kommunikation, och det visar att det lönar sig att jobba med varumärkesdriven tillväxt, säger Henrik Åkerman, Biträdande Marknadschef och Analyschef på Max.

Max har ökat på i stort sätt alla varumärkesparametrar, och vann priset i nära konkurrens med H&M.

– Max är ett varumärke som har gjort en stark resa under 2015 jämfört med föregående år. Deras totala BrandIndex-värde har vuxit från 9,2 till 10,8. Starkast var tillväxten i allmänt intryck och rykte som båda steg med 1,7 poäng mot 2014. Det är anmärkningsvärt att Max lyckas ha en tydligt positivt ökande image i en bransch som har backat totalt sett. Detta i sig är en prestation värd uppmärksamma, säger Fredrik Molin, YouGov.

Stort hållbarhetstänk

Att Max har ett tydligt hållabarhetstänk tror Henrik Åkerman också är en bidragande orsak till att de tog hem priset.

–  Vi jobbar med hållbarhet i ett brett perspektiv, vi vill värna om vår personal, våra gäster och vår omvärld. En konkret åtgärd senaste tiden är vår lansering av vegetariska produkter, vilka är mer klimatsmarta än vanliga burgare, och detta initiativ har varit vår mest framgångsrika lansering någonsin, säger Henrik Åkerman.

Vilka utmaningar står ni inför nu?
– Att fortsätta på inslagen väg och fortsätta vara konsekventa med vårt erbjudande.

Max ökade styrkan från 9,2 till 10,8. Försäljningen på den svenska marknaden ökade dessutom med över 100 miljoner kronor. 

Har ni idéer på hur ni kan vässa ert varumärke ytterligare? 
– Smak och kvalitet har alltid varit det viktigaste för oss, men vi ska försöka bli bättre att visa den passion för hamburgare som finns här på Max. Vi är verkligen harmburgernördar. 

Har ni några internationella förlagor som ni identifierar er med rent varumärkesmässigt?
– Det finns ett par kedjor i framförallt USA som vi kikat lite mer på. In ‘n out-burger är ett sådant exempel bland burgarkedjor, och även Chipotle är spännande att följa för deras hållbarhetsarbete. 

Så får du mer tid över till dina gäster

Så får du mer tid över till dina gäster

Med Picasso Digital får hotell och konferensanläggningar digitala tjänster för bokning, incheckning och betalning så att du kan lägga mer fokus på det som är allra viktigast i verksamheten – nämligen dina gäster...