Annons

Så ska kedjan Phil’s Burger växa

zoom Phil's Burger växer så det knakar, inom sju år planerar man att ha femtio restauranger runt om i Europa.
Phil's Burger växer så det knakar, inom sju år planerar man att ha femtio restauranger runt om i Europa.
NYHETER. Nu öppnar hamburgerkedjan Phil's Burger två nya restauranger i Stockholm. Det är ett led i en etableringsstrategi där de fokuserar på storstäder – både i Sverige och utanför landets gränser: ”Det är sannolikt att vi inom sju års tid kan ha femtio restauranger runt om i Europa”, säger Peder Skaj, delägare på Phil's.
Annons

Phil’s Burger slog upp portarna till sin första restaurang på Kungsholmen i Stockholm år 2014. Och under åren har man arbetat fram en ny etableringsstrategi som nu gör att man öppnar ytterligare två restauranger i huvudstaden.

 

– Vi ser oss i dag som ett storstadskoncept. Vi vill vara där det finns många arbetande människor, eftersom luncher är betydelsefulla för oss. Därför öppnar vi nu på Drottninggatan i Stockholm och nästa restaurang blir på Södermalm, på Götgatan precis bredvid Mc Donalds, det kan bli intressant, säger Peder Skaj som är delägare på Phil’s Burger.

 

Största enheten hittills

Restaurangen på Södermalm blir kedjans största hittills, med över 280 kvadratmeter. Och här ska man mäta sig med de stora drakarna och mindre spelare som Lily’s Burger, Brickyard och BC Burgers. 

 

– Jag tror att det finns plats för många hamburgerrestauranger på Södermalm. Och vi ser oss inte som konkurrenter till Mc Donalds och Max, det är en skillnad eftersom vi har ett alkoholutbud och försöker att hålla en högre kvalitet.

 

Det har gått över ett år sedan Phil’s Burger senast öppnade en restaurang.

 

– Expansionen stannade upp och det beror på att vi behövde rätta till vissa detaljer, som att säkra kvaliteten och hitta rätt personal. Där är vi inte riktigt i mål ännu, säger Peder Skaj.

 

Är det någon stad där det gått sämre?

 

– Eskilstuna. Där spenderar man inte så mycket pengar på krogliv, enligt en undersökning från Visita lägger eskilstunabon 6000 kronor per år medan stockholmaren lägger över 30 000 kronor.

 

Storartade planer

Från starten år 2014 satte man upp målet att inom sex år ha totalt trettio restauranger runtom i Sverige. Nu har den planen reviderats och expansionen kommer delvis att ta en ny riktning.

 

– Nu siktar vi på att starta fyra restauranger i Stockholm nästa år och tre i Göteborg året efter. När vi nått femton stycken i Sverige kommer vi att satsa utanför landets gränser. Vi pratar om europeiska storstäder, där vi kan starta upp till sju restauranger per stad. Vi jobbar med det nu, men har inte bestämt vilka städer. Men det är sannolikt att vi inom sju års tid kan ha femtio restauranger runt om i Europa.

 

Vad är det som gör att ni kommer att lyckas med det?

 

– Vårt framgångsrecept är att vi alltid sätter hamburgaren i fokus. Och när vi gör allt rätt har vi goda hamburgare. Jag tror också att den trevliga miljön påverkar, vi ser inte ut som en renodlad hamburgerbar. Dessutom bakar vi vårt eget bröd och lagar allt utan extra tillsatser, säger Peder Skaj.