Annons

SJ prisas för ekosamarbete: ”Vi har fått dras med plastmackan i 20 år”

zoom Sjs samarbetspartner Kalf & Hansen har två restauranger i Stockholm. <br />
Företagets vision är att erbjuda nordisk ekologisk snabbmat. Foto: Charlotte Gawell
Sjs samarbetspartner Kalf & Hansen har två restauranger i Stockholm.
Företagets vision är att erbjuda nordisk ekologisk snabbmat.
Foto: Charlotte Gawell
NYHETER: När tävlingen Fast Food Awards avgjordes igår fick SJ ta emot pris för sitt nytänkande samarbete med ekologiska restauratören Kalf & Hansen.  
Annons

– Det är hedrande att få ta emot pris för vårt samarbete med Kalf & Hansen, inte minst för att vi med detta vill tillgängliggöra ekologisk mat för den breda massa, säger Johan Hallström, ansvarig produktutveckling för Mat och dryck på SJ.

Semmelwrapen fjolårets vinnare

Det var i kategorin Årets briljanta idé som SJ kammade hem utmärkelsen, en bred kategori där kriteriet är att göra det ”oväntade till det självklara”. Duni och Asylodlarna var de två andra nominerade i årets tävling. Förra året gick priset till Tössebageriets Semmelwrap.

– Det här är väldigt roligt, vår bistro är kravcertifierad sedan tidigare, men det har tagit lite tid att hitta kravmärkt mat. Sedan vi lanserade vårt ekologiska sortiment har vi fått mycket uppskattning från resenärer, och många har hört av sig och varit tacksamma, säger Johan Hallström.

Kalf & Hansen har två restauranger i Stockholm, och företagets vision baseras på att kunna erbjuda nordisk ekologisk snabbmat.

Det är många som gör ekologisk mat, varför just Kalf & Hansen?

– Vi har inte riktigt hittat rätt tidigare, men tycker att Kalf & Hansen som är hundra procent ekologiskt passar otroligt bra SJ som vill vara ett hållbart reseföretag. Det var extra kul att hitta en liten aktör som vi kan hjälpa att komma ut i ett större sammanhang. De gör all mat i sina egna kök.

Vad kan vi vänta oss för ekologiska nyheter från SJ i år?

– Vi ska göra Kalf & Hansens mat tillgänglig i första klass, som förbeställda rätter, något vi rullar ut idag. Sedan tittar vi på att utveckla sortimentet ytterligare, och ekologiska förpackningar.

Vad betyder ett sådant här pris för en stor statlig spelare som SJ?

– Det är någonstans att få ett erkännande av vårt sortiment, vi dras mycket med den gamla plastmackan, även om det var tjugo år sedan, säger Johan Hallström.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...