Annons

SJ slår ytterligare ett slag för hållbart resande

zoom Ostronsafari i Grebbestad eller vinprovning i Arild,<br />
 minst lika spännande som utomlands, tycker SJ. Foto: Bröderna Klemming, Arilds Vingård
Ostronsafari i Grebbestad eller vinprovning i Arild,
minst lika spännande som utomlands, tycker SJ.
Foto: Bröderna Klemming, Arilds Vingård
NYHETER. I en kampanj signerad SJ vill transportföretaget slå ett slag för Sverige och för att resa klimatsmart. ”Svenskt vin, ostron och norrsken är sådant som många svenskar inte tänker på att vi har”, säger SJs kommunikationsstrateg Peter Krameus.
Annons

Endast hälften av deltagarna i en färsk Sifoundersökning, genomförd på uppdrag av SJ, har sett älgar i det fria eller sett norrsken, en dryg tiondel har testat svenska ostron, och 18 procent har smakat svenskt vin. Det finns mycket kvar för svenskarna att uppleva på hemmaplan, menar SJ i en kampanj som syftar till att få fler att semestra i Sverige.

Miljö och hållbarhet är på allas läppar, inte minst inom transport och besöksnäring. Att flyget står för stora mängder utsläpp har inte undgått någon. SJ har med hjälp av en tidigare kampanj där man bad svenskar att tipsa om Sveriges vackraste tågresor, valt ut tio resmål och upplevelser som man anser kan mäta sig med utländska motsvarigheter.

Kullahalvön kan erbjuda lika gott vin som tyska Mosel, Bohusläns ostron är bättre än sina kusiner i Bretagne, och Abiskos norrsken kan lätt mäta sig med Reykjaviks heta källor.

– Vi vill visa att mycket av det vi söker utomlands finns närmare än vad vi tror. Det finns många svenska platser att besöka under hösten och vintern, som är minst lika stora upplevelser som om man skulle resa utomlands, säger Peter Krameus, kommunikationsstrateg på SJ.

Det finns också en hållbarhetsaspekt.

SJ har i kampanjen jämfört koldioxidutsläppen tur och retur för de tio listade svenska resmålen med utsläppen för flygresa med vanlig flygplanstyp till det utländska alternativet. Utsläppssiffrorna grundas på uppgifter från Transportstyrelsen/Trafikverket, NTM, Vattenfall och SAS.

– Svenskarna är väldigt medvetna om miljön när vi är hemma, vi är bra på att återvinna och på att källsortera, men när vi är på semester tänker vi inte lite mycket på vår påverkan på miljön. VI tycker att man ska vara medveten om sina val även när man väljer transport och resmål, säger Peter Krameus.

Så vad är målet med kampanjen?

–Att fler svenskar hittar till våra rekommenderade svenska resmål och upplevelser.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...