Annons

Skånes Djurpark får pris som Årets Upplevelse

zoom Audun Danielsen och Sara Samuelsson från Skånes Djurpark tog emot priset.
Audun Danielsen och Sara Samuelsson från Skånes Djurpark tog emot priset.
NYHETER. Årets Upplevelse 2023 ligger i Höör. Iallafall när skåningarna får bestämma. Skånes Djurpark får priset för sina innovativa besökskoncept och oslagbara natur.
Annons

Priset Årets Upplevelse är en av kategorierna i Visit Skånes nya besöks- och evenemangspris Hylla Skåne. Det är skåningarna själva som nominerar och utser vinnarna.

– Det är verkligen jätteroligt att allmänheten valt att rösta på oss. Vi som arbetar här är väldigt stolta över det vi gör och vill alltid göra lite bättre för att gästerna ska få en så bra upplevelse som möjligt. Det här priset är ett bevis på att vi satsat på rätt saker, säger Glenn André Viste Bøe, vd på Skånes Djurpark.

170 000 betalande besökare

Sedan norska Lund Gruppen tog över Skånes Djurpark 2015 har det gjorts stora investeringar i parken och mycket har förändrats. Idag kan gästerna till exempel välja olika paket med unikt boende i djurparken, mat, vandringar och guidade turer kvälls- och nattetid.

– De senaste åren har vi satsat mycket på att utveckla våra boenden och att erbjuda våra gäster en 24-timmarsupplevelse. Vi har också stort fokus på kvalitet och att skapa en röd tråd genom hela upplevelsen. När man åker härifrån ska det kännas bra i magen, vi vill att man ska känna att man haft en rolig och lärorik dag och fått värde för sina pengar, säger Glenn André Viste Bøe.

Förra året hade parken 170 000 betalande besökare, nästan dubbelt så många som för tio år sedan. Visionen är att bli den bästa destinationen för barnfamiljer i Sverige.

– Att vara bäst betyder inte att vi ska vara störst eller ha flest gäster. För oss betyder det att vi vill vara det första stället barnfamiljer tänker på när de ska planera sin semester. Att skåningar tycker att vi är den bästa upplevelsen i Skåne är en viktig milstolpe, säger Glenn André Viste Bøe.

Säsongen startar med Påskaparty

Just nu är det hektiska dagar för Glenn André Viste Bøe och hans kollegor. På lördag, den 23 mars, öppnar parken för säsongen och det är mycket som ska hinnas med innan de första gästerna kommer. Premiärveckan firas med ett nytt påskkoncept med äggjakt, sedan väntar flera olika teman och aktiviteter under året. Säsongen avslutas med Spökskogen runt Halloween.

– Vår målsättning är att man ska vilja komma hit flera gånger. Förutom alla evenemang, så får man ju också uppleva naturen och djuren på olika sätt under året.

Glenn André Viste Bøe är spänt optimistisk inför årets säsong.

– Jag tror att det är många i branschen som undrar hur inflationen och andra externa faktorer kommer att påverka. Förhoppningsvis kan upplevelser som Skånes Djurpark ses som ett alternativ till utlandssemestern, säger han.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...