Annons

Snabbväxande skidort bygger nytt för att säkra fortsatt tillväxt

zoom Järvsöbacken är en av Sveriges snabbast växande skidorter. Foto: Järvsöbacken (skiss)
Järvsöbacken är en av Sveriges snabbast växande skidorter. Foto: Järvsöbacken (skiss)
NYHETER. Järvsöbacken är en av Sveriges snabbast växande skidorter. Nu investerar man 40 miljoner kronor i en 6-sitslift som ska säkra attraktionskraften till systemet och byn.
Annons

Järvsöbacken har de senaste åren investerat i olika projekt för att bygga ut och förbättra skidsystemet och orten. Sedan det nya hotellet byggdes 2015 har efterfrågan varit stor på större och bättre liftar som kan ta hela familjer upp till toppen av berget.

– Vi har ökat antalet besökare varje år tio år i rad, och just att kunna erbjuda dem modernare och snabbare liftar där man kan åka tillsammans har varit viktigt. När vi har tittat på gästundersökningar så har det varit nästa steg, det är våra gäster som har bestämt detta, säger Peter Augustsson, vd för Järvsöbacken.

Liften ska börja byggas när vintersäsongen är över i april/maj. För cykelgäster under sommarsäsong finns en mindre stollift på södra sidan av berget. Invigningen av den nya sittliften planeras till den 15 november i år.

Järvsöbacken är en av Sveriges snabbast växande skidorter och finns bland de tio flest besökta anläggningarna, enligt siffror från Slao. I fjol hade skidanläggningen 212 000 gäster under vintersäsong.

Vad ligger bakom er snabba tillväxt?

– Jag tror att det är närheten till Mälardalen, att vi är en komplett anläggning och att det finns bra kommunikationer hit. Sedan har vi en riktig by som sitter ihop med anläggningen, vilket är uppskattat av gästerna.

Vad har n gjort för investeringar förutom hotellet och liften för att öka attraktionskraften till anläggningen?

– Vi har de senaste tio åren kontinuerligt investerat både i boende och i vårt snösystem. 2010 byggde vi en cykelpark för att få hit gäster under hela året, och 2011 byggde vi fyra nya nedfarter och en tvåstolslift för att möta barnfamiljernas behov, säger Peter Augustsson.

Peter Augustsson tillägger att destination Järvsö och andra aktörer har varit delaktiga i att utveckla Järvsöprodukten året runt.

Hur mycket ska ni växa i år?

– Jag är glad om vi får 220 000 besökare i år.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...