Annons

Skistars vd ser rekordstarkt bokningsläge

zoom Foto: Skistar
Foto: Skistar
NYHETER. Skistars bokningsläge inför den kommande vintersäsongen är tio procent bättre än vid samma tid i fjol. "Vi har aldrig sett en så stark ökning", säger Skistars vd Stefan Sjöstrand.
Annons

När Stefan Sjöstrand tillträdde som Skistars vd i början på mars skulle det bara dröja några dagar innan coronapandemin slog till med full kraft. Skidanläggningarna fick stängas i Sverige och Norge och hälften av intäkterna gick upp i rök under det normalt lukrativa tredje kvartalet.

Men på helårsbasis orsakade pandemin ingen katastrof hos Skistar. Det står klart när bokslutet för verksamhetsåret som sträcker sig fram till sista augusti presenterats. Intäkterna minskade med endast tio procent jämfört med förra året och bolaget gjorde en vinst före skatt på 350 miljoner.

– Jag är stolt över hur vi hanterat situationen. Vi har bland annat dragit ner på fasta kostnader och skjutit på investeringar på närmare 200 miljoner, säger Stefan Sjöstrand till Besöksliv.

Samtidigt har Skistar kunnat dra nytta av statligt stöd på 42 miljoner, varav 30 från svenska staten. Bolaget lyckades också öka intäkterna under sommarsäsongen som inföll under sista kvartalet. Här gynnades bolaget av hemmaturister som tog liften upp på fjället för en cykeltur.

Inför kommande vintersäsong är Stefan Sjöstrand optimistisk. Förbättringen av bokningsläget med tio procent ser han som ett kvitto på att intresset för hemmaturism är starkt.

– Det började egentligen redan 2018 med färre utlandsresor. Att svenskar vill semestra hemma är ingen ny trend men den boomar nu, säger han.

Han ser också ett ökat intresse för att boka vintersemestern tidigt – trots att pandemin inte är över och att det finns risk för en ökad smittspridning.

– Vi har lanserat en trygghetsförsäkring som gör det möjligt för våra gäster att boka av 21 dagar i förväg, säger han.

Digitala incheckning och laddning av Skipass är andra nyheter som Skistar lanserat för att få bort köer och minimera risken för smittspridning. På samtliga skiddestinationer hålls samrådsmöten där bland annat vård, räddningstjänst, restaurangägare och hotell kommer att finnas med.

– Målet är att coronasäkra våra destinationer, säger Stefan Sjöstrand.

Den norska marknaden med anläggningarna i Trysil och Hemsedal beskriver han om ”en utmaning”. Där är Skistar beroende av hur smittspridningen utvecklas i Norge och vilka åtgärder den norska regeringen kommer att vidta för att motverka smittan.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...