Annons

Steam Hotel tar över Kokpunkten

zoom Steam Hotel, med vd Felix Fuchs, tar över driften av grannen Actionbadet. Kokpunkten/Steam Hotel
Steam Hotel, med vd Felix Fuchs, tar över driften av grannen Actionbadet. Kokpunkten/Steam Hotel
NYHETER. ESS Groups Västeråshotell förvärvar en badgranne och tar ännu ett steg mot målet att bli norra Europas häftigaste upplevelsedestination.
Annons

Fartfylld teambuilding blir helt klart en möjlighet för konferensgäster, när Steam Hotel i Västerås tar över driften av grannen Actionbadet, även kallat Kokpunkten.

– Fram till nu har vi drivits som två separata bolag med egna intressen men ändå med samma vision. Genom att gå ihop via ett förvärv blir synergieffekterna större, ett plus ett blir tre när vi kan hjälpa varandra, säger Felix Fuchs, vd på Steam Hotel.

Lika naturligt som karaoke

Steam Hotel över driften av Actionbadet den 1 december. Exakt hur det kommer att påverka verksamheterna blir synligt först under 2023.

Men Felix Fuchs säger att det ska bli en “friktionsfri upplevelse” att Actionbadet nu är en del av Steam Hotel.

– Det ska kännas lika naturligt att gå till badet som att besöka karaokerummet, vår biograf eller pool club.

Turismkakan kan växa i Västerås

Sedan öppningen 2017 har Steam Hotel dragit 130 000 gäster årligen till Västerås och inget tyder på att man planerar att slå av på takten, tvärtom.

– Vi ska vara norra Europas häftigaste upplevelsedestination. För att lyckas med det måste man hela tiden jaga efter nästa steg. Hittills har besöksnäringen i Västerås vuxit lika mycket som vi har. Men det är inget nollsummespel, kakan kan bli större för alla.

Vi går mot lågkonjunktur, hur känns det att satsa i det här läget?

– Det här är långsiktiga investeringar som vi tror på. Samtidigt finns det absolut mycket som pekar på att familjer får mindre pengar att spendera. Men jag tror att det kan bli som under pandemin, man semestrar på hemmaplan och kanske väljer bort julen i Thailand, säger Felix Fuchs och fortsätter:

– Vi är bara väldigt glada för möjligheten att slå ihop två fantastiska turistmål som vi tror även kan locka internationella gäster.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...