Annons

”Stockholm kommer lida mycket av att utlandsturisterna uteblir”

zoom Marcus Östlundh, vd för HKC Hotels, där bland annat Hotel Kung Carl i Stockholm ingår – spår att sommaren kommer se väldigt olika ut för företagets hotell. Foto: Jan Malmström
Marcus Östlundh, vd för HKC Hotels, där bland annat Hotel Kung Carl i Stockholm ingår – spår att sommaren kommer se väldigt olika ut för företagets hotell. Foto: Jan Malmström
NYHETER. Hotellbranschen var fjolårssommarens stora förlorare – och dessvärre ser trenden ut att hålla i sig och till och med att förvärras. Inte minst i Stockholm som har över 60 procent färre bokningar jämfört med i april förra året. 
Annons

Förberedelserna inför den stundande sommaren skiljer sig självklart åt från hotell till hotell. Enligt en analys från Visita har hotellbokningarna i Stockholm sjunkit med 64 procent inför semestermånaderna jämfört med föregående år. Läget för hela landet ser något bättre ut – där ligger det genomsnittligen på 52 procent.

Därtill är det svårt att beräkna besökstappet fullt ut då läget hänger på i vilken utsträckning stadens kultur- och nöjesliv öppnar upp. Marcus Östlundh, vd för HKC Hotels där sex hotell ingår – bland annat Hotel Kung Carl i Stockholm – spår att sommaren kommer se väldigt olika ut för företagets hotell.

– Hotellen i Hudiksvall, Örebro, Ängelholm och även i Malmö bör kunna få en fin beläggning i sommar. Men marknaden i Göteborg och Stockholm kommer nog tyvärr att vara svag även den här sommaren. Göteborg är starkt beroende av evenemang som ju knappast blir av – läget hänger mycket på i vilken omfattning Liseberg får vara öppet. Och Stockholm kommer lida mycket av att utlandsturisterna uteblir.

Lockar med kampanjer

Hotellkedjans bokningsingång är som väntat än så länge mycket svagt. Men Marcus Östlundh håller hoppet uppe och tror på många sena bokningar. Jämfört med ”normala år” planerar de även för en låg bemanning i sommar. Organisation blir dock större än den man hade 2020 då bemanningen blev något ”för snål”.

– Sommaren blev på sina håll riktigt hygglig. Därför blev vi  aningen underbemannade istället.

För att locka fler gäster satsar man på mängder av kampanjer och erbjudanden. Best Western, där fem av HKC:s hotell ingår, rullar nu igång en sommarkampanj som man hoppas ska generera fler bokningar.

– Som vanligt familjanpassar vi dessutom våra hotell inför sommaren. Och vi planerar ett flertal samarbeten med utvalda partners, säger Marcus Östlundh.

Philips MediaSuite  – Nu med Netflix och Chromecast built-in

Philips MediaSuite – Nu med Netflix och Chromecast built-in

Enkel för gästerna att använda och kostnadseffektiv för hotellen. Philips MediaSuite är marknadens mest kompletta TV för hotell och professionella verksamheter