Annons

Stor aktivitet i sociala medier under hotellvistelsen

zoom Kvinnor och personer mellan 18 och 49 år är mest aktiva på sociala medier under en weekend-resa, visar undersökningen.
Kvinnor och personer mellan 18 och 49 år är mest aktiva på sociala medier under en weekend-resa, visar undersökningen.
NYHETER. ”Det är en värld man lätt lockas in i när man ser fina bilder”, säger Anna Övergaard, marknadschef på Countryside Hotels som har frågat weekendgästerna hur de använder sociala medier.
Annons

Drygt hälften av kvinnor som åker på weekendresor på hotell publicerar inlägg i sociala medier någon gång under sin vistelse. Bland männen är samma andel 16 procent, visar en undersökning från Countryside Hotels.

– Det har stor betydelse för våra hotell att man fotar och taggar. Hotellbranschen är beroende av rekommendationer och det är en värld som man lätt rycks med i och lockas in i när man ser fina bilder, säger Anna Övergaard, marknadschef på Countryside Hotels där till exempel Sundbyholms slott och Gimo herrgård ingår.

Ungdomar mest aktiva

Omgivningarna och måltider är de vanligaste motiven när hotellgäster vill visa hur härligt de har det på sin hotellweekend. Kvinnor och personer mellan 18 och 49 år är mest aktiva.

53 procent av kvinnorna i undersökningen svarar att de gör något inlägg från weekendresan och av dessa lägger en fjärdedel ut flera inlägg per dag.

Vilken typ av publiceringar är mest värdefulla för er?

– Matbilder är viktigt eftersom man i princip alltid bokar hotell med middag. Och även bilder på aktiviteter runt omkring som vandring, padel eller badtunnan, de små guldkornen som kan vara svåra att marknadsföra för våra hotell. Sedan är det alltid trevligt med människor på bilderna, det bli mer autentiskt, säger Anna Övergaard.

Gästernas bilder kan också inspirera hotellen i deras egna marknadsföring, säger Anna Övergaard, om det blir tydligt att till exempel en viss plats på området återkommer på bilder som läggs upp i sociala medier.

Kampanj med gästernas bilder

Innan coronapandemin bröt ut hade Countryside Hotels en kampanj på gång som byggde på gästernas bilder – Instamoments by Countryside Hotels.

– Just nu gör vi ingenting aktivt från oss som kedja. Enskilda hotell gör vissa aktiviteter som att lägga ut lappar på rummen om att följa, och tagga dem. De jobbar hela tiden på att få gästerna att lägga upp och dela, säger Anna Övergaard.

Kan skapa irritation

Hotellkedjans undersökning visar dock också att mobilanvändande under en weekendresa lätt kan skapa irritation hos resesällskapet. 28 procent bland de svarande, som alla lever i parrelationer, svarar att de ibland blir irriterade på sin partner.

Bland de yngre är andelen som ofta blir irriterade på varandra på grund av mobilen nästan lika hög, 25 procent bland dem mellan 18-25 år.

”Ge möjligheter att ägna sig åt varandra”

– Även om man är van vid att mobilen alltid finns där, tycker man att den är ett irritationsmoment på weekendresan. Vi försöker förstås att erbjuda många möjligheter att lägga ifrån sig mobilen och ägna sig åt varandra, säger Anna Övergaard.

Läs mer: Krogägarna: ”Så lyckas du med sociala medier”

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...