– Det är mycket osäkrare nu än förra sommaren. Att kronan har stärkts kraftigt och snabbt slår mot viktiga marknader, främst Danmark, Finland och Tyskland, som tidigare gynnats av den svaga kronan. Nu har vi dessutom ett läge med stor global osäkerhet – bland annat kopplat till USA:s ekonomiska politik – vilket påverkar både företagens och hushållens konsumtions- och investeringsbenägenhet, säger han.
Hur påverkar det hushållens semesterplaner?
– Semester blir det oavsett och många svenskar kanske väljer att stanna hemma för att kunna kontrollera kostnaderna bättre. Samtidigt kan tyskar som annars åker till Rivieran istället välja Sverige, för närhetens och ekonomins skull. Effekterna är oklara, men det vi vet är att vädret är viktigt, särskilt för campingarna.
I mars såg vi rekord i antal restaurangkonkurser. Tankar kring det?
– Ja, situationen för många restauranger är fortsatt mycket tuff. Höga hyror, stigande råvarupriser och ökade arbetskraftskostnader pressar lönsamheten. Det är långt från den tillväxt vi såg under 2010-talet. På det hela taget är jag dock optimistisk och tror att det blir ungefär som förra sommaren, kanske till och med något bättre på sina håll. Nivån på hotellbokningarna är till exempel något bättre än de var i fjol.
– Sedan är det positivt, särskilt för restaurangbranschen, att Riksbanken nu återigen sänkt styrräntan och att det troligtvis kommer ytterligare en sänkning efter sommaren. En annan positiv sak är att jag tror att konsumenterna successivt vänjer sig vid osäkerheten som funnits en tid nu. Sedan hoppas jag också att osäkerheten som Trump initierat med handelskonflikter, liksom de geopolitiska konflikterna, kan minska. Men riskerna är givetvis fortsatt abnormt höga.
Du kan läsa intervjun med Thomas Jakobsson samt se siffror och statistik på uppslaget Mätbart i senaste numret av Besöksliv – affärsmagasinet för Sveriges roligaste näring sedan 1916. Alla medlemmar i Visita får ett exemplar av magasinet per anläggning genom sitt medlemskap.