Annons

Sturebadets nya vd vill få fler att må bättre

zoom Sturebadets nya vd Sunniva Fallan Röd ser fram emot att få lära sig mer om nya områden, som läkarvärlden och handel av hudvårdsprodukter. Foto: Sturebadet
Sturebadets nya vd Sunniva Fallan Röd ser fram emot att få lära sig mer om nya områden, som läkarvärlden och handel av hudvårdsprodukter. Foto: Sturebadet
NYHETER. Om en dryg vecka tar Sunniva Fallan Röd över rodret för Sturebadet. Hon ser fram emot att stärka koncernens olika varumärken inom hälsa, medicin och hudvård, och brinner för att få människor att må bra.
Annons

–Jag gillar ju allt med spabranschen som hälsa, friskvård och träning. Sturebadetkoncernen har fem olika bolag, alla med ett stort hälsofokus och vissa mer specialiserade än vad jag har jobbat med tidigare, säger Sunniva Fallan Röd som gör sin sista vecka på Yasuragi där hon har varit vd i fyra år.

Vad fick dig att tacka ja?

– Det som har lockat mest är att det finns en djup värdegrund som handlar om att skapa förutsättningar för människor att bli friskare. Det som gjorde att jag tackade ja var att jag insåg att vi kan bidra till att göra Sverige lite friskare; är folk friskare mår de bättre och mår människor bättre blir världen bättre. Jag kände en starkt dragning till att få vara med och bidra till detta.

Du har stor erfarenhet av att utveckla varumärken och har gjort mycket med Yasuragi där. Är det en del i ditt uppdrag för Sturebadet?

– Uppdraget som jag ser det är att synka de olika företagen och hitta ett gemensamt spår och riktning för dem. Jag kommer inte att förändra detta redan fantastiska varumärke, men kanske hitta en gemensam vision för de olika företagen, förtydliga den och det vi vill åstadkomma.

Yasuragi har haft mycket fokus på hållbarhet, ska du jobba mer med det även på Sturebadet?

– Hållbarhet ligger mig varmt om hjärtat, och då menar jag det holistiska tänket, med alla perspektiv. Även om det redan finns ett hållbarhetstänk så kanske det behövs förstärkas och förfinas. Pratar vi endast om miljöperspektivet så ska vi självklart jobba mer med det, det är alla företags ansvar idag.

Vad är det första du ska göra när du börjar?

– Jag måste in och känna in företagen, se vad de behöver och vad de vill ha, och synka ihop dem så vi går framåt tillsammans.

Vad blir den största skillnaden från Yasuragi?

– Att det inte ingår någon hotellverksamhet, och att det finns medlemmar istället för hotellgäster. Det blir nog ett annat sätt att sälja. Sedan kommer jag troligtvis kunna stänga av mobilen i bland, i alla fall nattetid, vilket du aldrig kan som ytterst ansvarig på ett hotell.

Sturebadet är ett starkt och anrikt varumärke, hur håller man balansen mellan att utveckla och samtidigt behålla det gamla?

-Att hålla balansen mellan att utveckla och att behålla det som redan finns är en utmaning. Sturebadets starka varumärke är mycket väletablerat i människors sinnen så det handlar om att göra förändringar med tanke och varsamhet.

Så hur gör man?

– Ibland måste man hjälpa människor att se vad de behöver och då måste man stanna kvar i motståndet och vänta in människor med övertygelsen om att det kommer att bli bra.

Vad ser du mest fram emot?

–Att få lära mig mer om nya områden som läkarbranschen och handel med produkter i vårt företag Kerstin Florian. Jag ser framemot att jobba med många och spännande parametrar för att göra människor friskare.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...