Annons

”Svemestern är här för att stanna”

zoom Högtryck på STF:s anläggningar.   Foto: Maud Lindholm
Högtryck på STF:s anläggningar. Foto: Maud Lindholm
NYHETER. Trenden att fler semestrar i Sverige håller i sig. Svenska Turistföreningens siffror i juli ligger på samma höga nivå som i juni. ”Jag fick siffror idag som visar att vårt bokningsläget just nu är 11 procent bättre om man jämför vid samma tid förra året”, säger Jenny Engström, press- och kommunikationsansvarig på STF.
Annons

Förra året lanserade Svenska Turistföreningen ordet svemester. Det blev fort populärt med tiotusentals hashtags i sociala medier.

– Det är fantastiskt att se att folk med stolthet använder #svemester. Vi kan se 10 000 bilder i sociala kanaler, och då är det bara de som har öppna konton som vi kan se, säger hon.

Kan det vara bara en trend, eller kommer det fortsätta att vara poppis att semestra i Sverige?

– Jag tror absolut att det här kommer att hålla i sig. Jag befinner mig i Almedalen nu och det är i princip ingen som pratar om utlandssemester längre. Du kan säkert se det i ditt eget flöde i sociala medier också när folk lägger upp bilder. De som åker utomlands får inte lika mycket cred längre. Lägger du upp en bild från STF:s Stora Fjäderäggs fyrplats i Holmö skärgård, utanför Umeå får du däremot en massa likes och folk undrar vad det är för häftigt ställe, säger Jenny Engström.

Kan det bero på att sommaren var så varm förra året och de hoppas på repris?

– Den varma sommaren förra året påverkar, liksom att kronan är svag. Men det handlar främst om andra saker. Det här är något som bubblat de senaste åren. Det handlar om klimatet, att folk vill upptäcka Sverige och den svenska naturen. Sedan har vi vandrings- och friluftstrenden och att många vill åka och visa familjen platser som man besökte när man var liten. Allt detta bidrar till att svenskarna tänker att man kanske inte ska sätta sig på ett flyg utomlands varje gång man har en vecka ledigt, säger Jenny Engström.

Hon konstaterar att många aktörer också har blivit bättre på att marknadsföra Sverige:

– Transportörerna har till exempel blivit bättre på att marknadsföra destinationerna i Sverige, istället för att bara prata om transporten dit. Och det är många bäckar små som bidrar till den här förändringen i folks beteende.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...