Annons

Sverige toppar ligan som hotell– och matdestination

zoom
NYHETER. Turister som kommer till Sverige är mycket nöjda med sitt hotell och upplevelse av den lokala maten. Det visar en ny undersökning.
Annons

Den europeiska branschorganisationen för besöksnäringen, Hotrec, släppte nyligen sin stora undersökning ”Mapping the Futurue of Hotel and Restaurant experience”. Sverige landar som nummer ett i två kategorier: helhetsupplevelsen på hotell och den lokala maten.

 

Stark svensk restaurangscen

Men det slutar inte där. Sverige tar en plats nummer två i kategorin som handlar om servicepersonalens kompetens och värdskap.

– Det är förstås otroligt kul att den svenska besöksnäringen toppar listan. Våra svenska hotell och restauranger håller väldigt hög klass, något som allt fler upptäcker, säger Eva Östling, vd på Visita.

Att utländska turister låter sig tjusas av köttbullar och sill är kanske inte hela svaret till betyget om den lokala maten. Eva Östling tror att den svenska restaurangscenens utveckling i stort spelar stor roll.

– Vi har fina råvaror och våra kockar är fantastiskt duktiga och kreativa. Italien i all ära, men det svenska köket är idag, precis som rapporten slår fast, snäppet vassare, säger hon.

När Guide Michelin delade ut sina stjärnor i Sverige i mars i år så var det något skralt. Men ser man tillbaka på en tioårsperiod så har den svenska restaurangscenen bröstat upp sig. Sverige har idag 23 restauranger med totalt 26 stjärnor.

Restaurang Fäviken i Järpen får räknas till landets förmodligen bästa med två stjärnor i Guide Michelin ofta rankad på listor som World’s 50 Best Restaurants och bland bloggare, såsom senast hos Opinionated About Dining topp-100 i världen.

 

Brunkebergstorg bra exempel

Vad det gäller hotellmarknaden så har den aldrig varit hetare. Brunkebergstorg i Stockholm är kanske det mest lysande exemplet just nu. Petter Stordalens Nordic Choice har öppnat två hotell och restaurang Tak och strax intill vill inte Scandic vara sämre med sitt splitternya koncepthotell Downtown Camper.

–Det finns ingenting som liknar Brunkebergstorg i världen, sa Petter Stordalen nyligen under invigningsfesten för hans nya hotell. Han underströk då utsikten från Taks terass i kombination med den stora byggsatsningen som man gjort tillsammans med AMF Fastigheter.

–Inte ens i London eller New York har man det här.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...