Annons

Sydkoreansk hotelljätte satsar på Höga Kusten

zoom Vandring vid Nämforsen. Mia Karlsson, vd Höga Kusten Destinationsutveckling, ser fram emot att fortsätta diskussionerna med sydkoreanska hotelljätten Sono Group. Foto: Linda Åkerberg/Ludwig Arnlund
Vandring vid Nämforsen. Mia Karlsson, vd Höga Kusten Destinationsutveckling, ser fram emot att fortsätta diskussionerna med sydkoreanska hotelljätten Sono Group. Foto: Linda Åkerberg/Ludwig Arnlund
NYHETER. Sydkoreanska hotelljätten Sono Group har fått upp ögonen för Höga Kusten. Nu pågår diskussioner om framtida etableringar och möjliga samarbeten med aktörer i besöksnäringen. Kanske kan deras hotell särskilt anpassade för gäster med husdjur slå stort även i Sverige?
Annons

I början av oktober landade representanter från Höga kusten-regionen i Seoul för att ta del av hotelljätten Sonos koncept. Resan är fortsättningen på det samarbetsavtal som den sydkoreanska hotellkoncernen ingick med Höga Kusten och Sundsvallsregionen i augusti och som bland annat siktar in sig på att etablera nya destinationshotell eller andra anläggningar i området.

– Sono Group har som ambition att omsätta fem trillioner sydkoreanska won, googla den siffran så ser du att det är ofattbara summor. Deras väg dit är att expandera internationellt och vi är deras första samarbete i Skandinavien, säger Mia Karlsson, vd Höga Kusten Destinationsutveckling som var en av regionens representanter på plats.

Men exakt vad det innebär att Sono Group väljer Höga kusten-regionen som första kontaktyta med Sverige återstår att se. Formellt sker samarbetet med High Coast Invest som är regional partner till Business Sweden.

– Det jag däremot vet är att de står på en rad olika verksamhetsben och är öppna både för nyetablering och att arbeta tillsammans med lokala aktörer, säger Mia Karlsson.

Husdjurskoncept väcker intresse

Sono Group har flera spännande hotellkoncept som, enligt Mia Karlsson, med visst knådande kan lämpa sig bra för den svenska och europeiska marknaden. Ett som sticker ut är deras husdjurskoncept som ger husdjuren och deras ägare en anpassad upplevelse.

– Vi besökte ett pet-hotell i Sydkorea. Där är rummen avskalade och säng och soffa är lågt placerade för att djuren enkelt ska kunna förflytta sig. Det finns också djursjukhus och djur-rehab på hotellet. Med vissa anpassningar tror jag att det här konceptet kan fungera i Sverige. Generellt är Sono Group starka på att målgruppsanpassa sina anläggningar och de har en mycket hög servicenivå.

Sono-portföljen rymmer också andra typer av boenden, som mindre brand hotels med tydliga teman. De kan enligt Mia Karlsson vara särskilt intressant i samarbete med befintliga hotellaktörer i regionen.

Nu i november kommer en delegation från Sydkorea på besök.

– Jag tror att vår orörda, lättillgängliga natur kommer att imponera. Det är stor skillnad mot Sydkorea där det mesta är skapat. Vandring och cykling är två särskilt populära aktiviteter där vi varumärkesmässigt är starka.

Gröna näringarna väcker sydkoreanernas intresse

Sono Group står på många ben, koncernen har bland annat ett bolag som arbetar med utveckling och produktion av hållbara produkter till de egna hotellen. Ambitionen är att knyta band inte bara till besöksnäringen, också svensk forskning och industri inom de gröna näringarna har väckt sydkoreanernas intresse.

– Sydkorea är ett högteknologiskt land som ligger långt fram och de ser Sverige som en jämbördig spelare. Våra varumärken och innovativa ådra uppskattas. Det ska bli spännande att fortsätta diskussionerna senare i höst, säger Mia Karlsson.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...