Annons

”Trygga medarbetare påverkar gästens upplevelse”

zoom Falkenbergs Strandbads nya VD Jennifer Friman. Foto: Privat
Falkenbergs Strandbads nya VD Jennifer Friman. Foto: Privat
NYHETER. Så när som på några ströjobb på någon turistbyrå och på Svenska mässan i ungdomen, hade Jennifer Friman ingen erfarenhet inom hotellbranschen. Vilket inte spelade någon som helst roll när hon erbjöds jobbet som VD på Falkenbergs Strandbad. 
Annons

–Ledningens spontan kommentaren angående min tidigare arbetslivserfarenhet var; “vi letar ständigt nya stjärnor och söker efter rätt person snarare än specifika erfarenheter”, berättar Jennifer Friman som för bara någon vecka sedan axlade rollen som VD på resorthotellet på Skrea strand strax utanför centrala Falkenberg.

Arbetslivserfarenhet råder Jennifer Friman dock inte brist på. Under hela sitt arbetsliv har hon jobbat med ledarskap, försäljning och affärsutveckling och har tidigare haft flera VD-roller inom dagligvaruhandeln och läkemedelsindustrin.

Jennifer Friman hade under många år varit återkommande gäst på Falkenbergs Strandbad och imponerats av ställets service såväl som marknadsföring utåt. Något som låg till grund för att hon själv kontaktade ESS Group som även driver The Steam hotel i Västerås, Bellora och Pigalle i Göteborg, MJ’S i Malmö, Ystad Saltsjöbad, Ellery Beach House i Stockholm, Fyri i Hemsedal, Marienlyst i Helsingör och nyförvärvade Örenäs Slott i Landskrona. Dock ovetandes om att de sökte en ny VD.

– Min yttersta roll är att se till att varje medarbetare gillar sitt jobb och verkligen vet vad som förväntas av hen inom sitt ansvarsområde. Då kan vi skapa magi tillsammans. Jag är övertygad om att nöjda och trygga medarbetare är det som påverkar gästens upplevelse mest av allt.

Om att ta över VD-posten –  inte minst efter den tuffa tid som varit – innebär självklart en utmaning. Jennifer Frimans strategi handlar i mycket om att fortsätta på linjen som hon säger ligger i “hotellets DNA”: att fokusera på möjligheter istället för motgångar.

– Som för resten av Sveriges hotell innebar pandemin självklart utmaningar, men som jag har upplevt det har den inte skapat ett stort hål med ödesdigra förluster som vissa city-och konferenshotell upplevt. Vi har försökt att vara kreativa och anpassa verksamheten för att fungera i dessa tider. Nu ser vi glädjande på att vi förhoppningsvis är i genom pandemin och fortsätter att utveckla resorten.

Framtidsplaner för strandhotellet har Jennifer Friman flera av. Som idrottsintresserad löpare med såväl flera maraton- som triathlons på cv:et ligger friskvård henne varmt om hjärtat.

– Vi fortsätter att skapa samarbeta kring aktiviteterna som finns omkring oss. I direkt närhet av resorten finns exempelvis simbassäng, padelbanor och gym. Jag ser inget självändamål i att vi behöver äga allt själva, det här gör vi tillsammans med staden och alla duktiga företagare här. Mitt mål är att vi ska bli landets bästa och mest underhållande strandresort, säger Jennifer Friman.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...