Annons

”Vi tar med oss hoppet”

zoom Teres Gärdin, vd för Jämtland Härjedalen Turism och Jonas Rosén, vd för Visit Dalarna. Foto: Pressbilder
Teres Gärdin, vd för Jämtland Härjedalen Turism och Jonas Rosén, vd för Visit Dalarna. Foto: Pressbilder
NYHETER. Hopp, längtan och samarbete är tre värdeord som nämns när Besöksliv pratar med branschaktörer – för att få deras syn på året som gått och vad vi har att se fram emot 2022.
Annons

Ny virusvariant och nya restriktioner. Besöksnäringen fick inte den nyårsstart som många hoppats på. När 2021 års tunga avslut nu övergått i en kanske lika tung och framför allt oviss början på 2022 finns ändå hos många en önskan om att kavla upp och fortsätta streta framåt.

Teres Gärdin, vd för Jämtland Härjedalen Turism, summerar 2021 så här:

– 2021 blev året då besöksnäringen i Jämtland Härjedalen verkligen knöt näven och aldrig gav upp. Vi var många som tillsammans visade styrkan i att samverka. Det blev också året då många besökte oss för första gången och möttes av aktörer som trots läget fick gästen att känna sig trygg.

Vad blir viktigast för besöksnäringen att tänka på 2022? 

– Att fortsätta arbeta tillsammans, dela med oss och att vi som organisation än mer agerar som den samverkansplattform vi är. Under 2022 ser jag fram emot att vässa argumenten nationellt för en infrastruktur som appliceras i ett Sverige som har olika behov och utmaningar.

Hur tror du att besöksbranschen kommer att utvecklas under det här året? 

– Jag tror ordet ”hållbart” kommer ha än mer betydelse. Allt ifrån hur vi tar oss från en plats till en annan men också att vi snabbt måste agera så vi har en natur som orkar ha oss på besök. Tänker också på kompetensförsörjningen och dess utmaningar i branschen, även här måste vi som ledare arbeta för en hållbar arbetskraft som ser nyttan i att vara just hos oss, säger Teres Gärdin.

Jonas Rosén, som fortsätter på sin vd-post för Visit Dalarna fram till juni 2022 då han lämnar över till sin efterträdare, är inne på samma spår.

– Jag hoppas att näringen fortsätter att vara innovativ och att vi kan hitta nya hållbara affärsmodeller, min gissning är att besöksnäringen stärks ytterligare under 2022. Förhoppningsvis besegrar vaccinet covid också.

Hur skulle du vilja summera 2021 utifrån ett besöksnäringsperspektiv?  

– Ett år då besöksnäringen återigen kastades mellan hopp och förtvivlan.

Vad blir viktigast för besöksnäringen att tänka på 2022? 

– Att vi tar med oss hoppet. Jag tror att längtan efter natur, kultur och svemester kommer att bestå för lång tid framöver.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...