Annons

”Viktigare än någonsin att nå ut”

zoom Linda Frohm, ordförande för Visita, Norrland, startar pod för att stötta näringen i regionen.  FOTO: Colorbox/Elisabeth Gustavsson
Linda Frohm, ordförande för Visita, Norrland, startar pod för att stötta näringen i regionen. FOTO: Colorbox/Elisabeth Gustavsson
NYHETER. För att lyfta besöksnäringen i norr testar Visita Norrland ett nytt grepp och lanserar Norrskenspodden. – Vi hoppas att podden ska hjälpa till att sprida stolthet i branschen och få beslutförfattare att se oss som en självklar part att prata med, säger Linda Frohm, ordförande för Visita, Norrland.
Annons

Idéen till podden, som kommer med ett nytt avsnitt varannan vecka, kläcktes redan för ett år sedan. Men har behövt mogna och växa fram.

– När jag lyfte idén första gången var den inte helt självklar. Alla nappade inte. Men det var bara bra, för det gav mig tid att fundera över vad jag ville att den skulle åstadkomma, berättar Linda Frohm, ordförande för Visita Norrland.

Syftet är nu givet. Podden ska delvis fungera som ett instrument för att uppmärksamma vad Visita står för. Förhoppningen är att beslutsförfattare ska ta sig tid att lyssna – och komma med inspel. En annan viktig del är att uppmärksamma den norrländska besöksnäringen och de medlemsföretag som verkar i regionen.

– Vi vill berätta om alla goda exempel som finns här hos oss, om hur företagen kämpat och kommit på kreativa idéer under pandemin. Men också om vad som inte är så bra, fortsätter Linda Frohm.

Till podden kommer både verksamma i branschen och beslutsförfattare att bjudas in.

– Dels vill vi ha medlemmarnas berättelser, vad de gör och hur de löser sin vardag, men även prata med beslutsförfattare som på ett enkelt sätt ska kunna redogöra för sina beslut och samtidigt få insikt i hur vår näring fungerar och vad den behöver. I Norrland ser exempelvis branschens behov och efterfrågan väldigt olika ut på olika platser.

Linda Frohm menar att det är viktigare än någonsin att lyfta besöksnäringen nu och att en podd är en bra kanal för det.

– Jag tänker så här, en podd är ett ganska enkelt verktyg om man vill nå ut. Och det behöver vi göra nu. Vill vi att hela Sverige ska leva så måste vi satsa på besöksnäringen. Om det inte finns restauranger och hotell på våra orter kommer det bli svårt för folk att bo kvar.

Här kan du lyssna på Norrskenspodden.

 

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...