Annons

Vinnaren i Årets Servitör: ”Jag log och tittade upp”

zoom Emma Ziemann är vinnaren i tävlingen Årets Servitör.
Emma Ziemann är vinnaren i tävlingen Årets Servitör.
NYHETER. En van tävlingsmänniska, Emma Ziemann från Thörnströms kök i Göteborg, är lättad och glad över vinnarplatsen i tävlingen Årets Servitör. ”Allt handlar om att tycka om det man gör och att vilja anstränga sig lite extra”.
Annons

Ikväll arrangeras Restauranggalan på Cirkus i Stockholm, och Besöksliv.se kommer att rapportera löpande om vinnare och händelser. På söndagskvällen avgjordes tävlingen Årets Servitör för nionde gången i ordningen på restaurang K-märkt i Stockholm. Den som gick segrande ur striden var 28-åriga Emma Ziemann.

 

– Det är en väldigt stor lättnad, det är sådan press inför tävlingen med oroliga nätter, och med mycket intryck att ta in väl på plats, säger Emma Ziemann.

 

Vad avgjorde att du vann?

 

– Jag log och tittade upp. Det låter banalt, men ens gäster märker om man har kul och om man är bekväm i situationen. Så länge man ler och anstränger sig kan man jobba på vilken restaurang som helst.

 

Hårda krav

 

Några av momenten i tävlingen består förutom teorin, i att göra en fulldukning, skära blommor, kommunicera med kök, och inte minst ta hand om gäster med hårda och komplicerade krav.

 

– Man är i en restaurang som man inte känner till och ställs inför olika utmaningar, så det är gjort för att man ska testas. Men detta är en yrkestävling så mycket handlar om att du ska kunna ditt jobb.

 

Emma Ziemann arbetade tidigare på Upper House i Göteborg, där hon lärdes upp av fjolårets vinnare i samma tävling, Gustav Cansund. Sedan i augusti är hennes nya arbetsplats Thörnströms Kök i Göteborg.

 

Vad betyder utmärkelsen för dig?

 

– Vad det betyder för karriären får tiden utvisa, men på ett personligt plan så är detta ett sätt att få en balans mellan det praktiska och teoretiska. Om man går tillbaka ett par år så såg jag mig inte jobba på golvet, detta har vuxit fram.

 

I fjol vann du också Lily Bollinger Award, vad är det som lockar med tävlandet?

 

– Det är mätbart, och det är roligt att veta om man är bra, och det är en kick att tävla för jag är en tävlingsmänniska. Sedan handlar tävlandet om att visa på en stolthet för det man gör.

 

 

Höja statusen i branschen

 

Att fortbilda sig och bli bättre på det hon gör, är ett sätt att bekräfta branschen och sitt yrkesval, fortsätter Emma Ziemann.

 

– Vi måste börja se restaurangbranschen som ett mål i sig och inte bara något man gör i väntan på något annat. Det ska finnas en stolthet i yrkesvalet. Kockarna har haft en statushöjning, och nu är tiden kommen för oss som springer på golvet.

 

Hur kan här typen av tävlingar höja statusen på yrket?

 

– De är ett jätteviktigt steg i den utvecklingen, att delta i tävlingar gör att man syns och hörs även bland folk som inte är i branschen. Vågar man sticka ut hakan i sådana här sammanhang så får man mycket tillbaka.

Robotdammsugaren som effektiviserar hotellets hela städprocess

Robotdammsugaren som effektiviserar hotellets hela städprocess

Set. Start. Rent! Nexaros lösning för hotellbranschen sparar tid och pengar. Samtidigt som den befintliga personalen får stöttning i sitt dagliga arbete