Annons

Visit Halland kapar sökord för att få fler att svemestra

zoom Pizzan på bilden gräddas på Lilla Napoli i Falkenberg. Foto: Joakim Lindström" />
"Nu har vi napolitansk, romersk och siciliansk pizza i Halland, det blir som ett litet Italien med alla dess smaker", säger Lisa Söderholm, strateg på Region Halland.
Pizzan på bilden gräddas på Lilla Napoli i Falkenberg.
Foto: Joakim Lindström
NYHETER. Googlesökningar på passtider har skjutit i höjden den senaste tiden – det drar Visit Halland nytta av i sin senaste PR-kupp.
Annons

Den som googlar efter en passtid i Stockholmsområdet möts av en annons från Visit Halland, som leder till tips på hur du kan få smaken av Italien utan att behöva fixa passet.

Kampanjen går alltså ut på att sökord som är relaterade till just ”boka passtid” tillfälligt har kapats av Visit Halland.

Hur kom ni på idén till kampanjen?

– Vi började spåna lite kring att vi har slott, en vingård, riktigt bra pizzerior och gelato, så det kändes som att det finns vissa likheter tycker vi. Det är italienskt men med halländsk twist, med glimten i ögat. Det är fortfarande på halländska, säger Lisa Söderholm, kommunikatör och strateg på Region Halland.

Vad har ni fått för reaktioner?

– Det har varit odelat positiv respons. Många tycker att det är roligt, både besökare och företag. Många av företagen känner sig också stolta över att vara en del av kampanjen. Jag tror att de flesta förstår att vi inte tar upp kampen mot Italien på riktigt, utan att det är en rolig grej.

Har ni gjort likande kampanjer förut?

– Vi på Visit Halland gillar lite nytänk och tycker att det kul att göra annorlunda upptåg. För tredje året i rad sår vi nu en blomsteräng längs med Kattegattleden för att gynna biologisk mångfald. Det är en kilometerlång äng i Vilshärad, där vi sätter ut picknickbord som folk kan stanna till vid och slå sig ned bland solrosor och andra fina blommor. I år kommer ängen dessutom dyka upp på fler ställen i Halland.

Vad hoppas ni att kampanjen ska leda till?

– På kort sikt vill vi påminna om att det fortfarande är väldigt fint att semestra i Sverige. Att vi inte glömmer bort det när de flesta gränserna nu är öppna. Vi gillar att man fortsätter att tänka på hållbart resande och att det inte går förlorat när folk är ivriga att ge sig i väg på semester utomlands, säger Lisa Söderholm.

Hotellsystemet som kunde tillgodose alla Åhus Seasides behov

Hotellsystemet som kunde tillgodose alla Åhus Seasides behov

PMS-systemet VisBook har över 1 000 kunder inom besöksnäringen i Norden och växer snabbt, inte minst i Sverige där antalet nya kunder har mer än fördubblats under de senaste två åren. En av de nya kunderna är Åhus Seasid...