Annons

Visit Sweden: ”Utmanande och frustrerande”

zoom Foto: Visit Sweden
Foto: Visit Sweden
NYHETER. Majoriteten känner sig trygga med att resa till Sverige, visar en ny undersökning som presenteras av Visit Sweden. Vd Ewa Lagerqvist anser att betyget är okej, men mycket visar samtidigt på hur tuffa tiderna är för Turistsverige.
Annons

Enligt en stor undersökning hamnar Sverige på plats tio av 50 när länder rankas utifrån hur trygga de tillfrågade uppger att de är med att resa till respektive land. Studien* ingår i globala Nation Brands Index, som handlar om hur befolkning i olika länder uppfattar andra nationer.

Eva Lagerqvist, vd för Visit Sweden som ansvarar för marknadsföringen av Sverige utomlands, vad säger du om den placeringen?

–Det tycker vi är en ok placering. Den absoluta majoriteten känner sig trygga med att resa hit. Placeringen är även i linje med hur Sverige som helhet rankas i NBI tidigare år. Vi ligger kvar på ungefär samma nivå som mätningarna år 2019 och 2018.

 Hur har bilden av Sverige som turistland påverkats av coronakrisen?

– Sverigebilden är en sammansatt bild av flera faktorer. Det är inte bara politikerna som formar en destination, det gör också företag, organisationer som Svenska Institutet och Visit Sweden, och de enskilda medborgarna. Pandemin pågår dessutom fortfarande. Därför är det svårt att säga hur Sverigebilden och turismen kommer att påverkas av krisen.

– Man ska dessutom veta att bilden av Sverige som turistland bland de besökare som vi framförallt vänder oss till, som är lite mer beresta, pålästa och ekonomiskt stabila, så är bilden av Sverige god och stark generellt.

Resultatet ni presenterar är baserat på en undersökning, vad betyder det konkret för Sverige som turistland?

– Detta betyder att även om läget är väldigt tufft just nu, så är vi fortfarande ett starkt alternativ bland många tunga och väletablerade besöksländer när det väl vänder. Reslusten är stark och vi ser i flera andra undersökningar att man längtar efter att kunna upptäcka världen igen.

 Vad gör ni just nu för att stärka bilden av Sverige utomlands?

– Visit Sweden jobbar med att upprätthålla bilden av Sverige med täta kontakter med olika intressenter. Vi har flera projekt och samarbeten på gång. Bland annat flera press- och influencerresor inom våra olika programspår för mat-, natur- och design, nya filmer med reseanledningar till Sverige, en ny programserie om växtbaserad mat och en fortsättning på vår kampanj 72 Hour Cabin.

Hur känns det att jobba med att marknadsföra ett land när folk inte får eller kanske vill resa överhuvudtaget?

– Det är självfallet utmanande och tidvis frustrerande. Samtidigt blir vårt jobb och samarbeten med andra i branschen ännu viktigare för att påskynda besöksnäringens återhämtning. Det sporrar oss, skärper våra sinnen och tvingar oss att tänka nytt – som med exempelvis Midsummer Live i somras och Swedish Workshop Online nu i oktober.

 Vilken är den viktigaste frågan för Visit Sweden just nu?

– Att hålla örat mot marken och förse resenäringen med färska insikter och analyser om den senaste utvecklingen inom besöksnäringen på våra viktigaste utlandsmarknader.

 

Anholt-Ipsos Nation Brands Index (NBI), samlar in svar om 50 nationer från över 20 000 intervjuer i 20 panelländer med respondenter som är 18 år eller äldre. Denna undersökning genomfördes under juli-augusti i år.

Läs mer om studien här: https://si.se/sverige-pa-plats-15-av-50-i-studie-om-landers-hantering-av-halsokriser/

* I delstudien ställs frågan hur bekväm man känner sig att resa till Sverige i förhållande till hur landet hanterat hälsokriser som Covid-19, Ebola och Zika.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...