Annons

Visita: Besöksnäringens återhämtning kommer ta många år

zoom Det kommer att ta extra lång tid för verksamheter som i huvudsak är inriktade mot konferens- och affärsgäster att återhämta sig, enligt Thomas Jakobsson, chefekonom på Visita. Foto: Visita och Steve Cliff
Det kommer att ta extra lång tid för verksamheter som i huvudsak är inriktade mot konferens- och affärsgäster att återhämta sig, enligt Thomas Jakobsson, chefekonom på Visita. Foto: Visita och Steve Cliff
NYHETER. Trots lättade restriktioner kommer det ta flera år innan besöksnäringen är tillbaka på samma nivåer som innan pandemin. Men med rätt stimulanser kan återhämtningen ske snabbare, enligt en ny prognos från Visita.
Annons

Restriktionerna under Coronapandemin slog stenhårt mot besöksnäringen. Över 50 000 människor förlorade jobbet och omsättningen rasade. Nu är restriktionerna borta och återhämtningen har börjat, men det kommer dröja flera år innan näringen är tillbaka på samma nivåer som innan pandemin. Det visar en ny prognos från Visita.

– Borttagandet av restriktionerna gör att näringen kan gå från kris till återstart, men vägen tillbaka efter 19 månader av nästintill näringsförbud är lång och kommer ta tid, säger Thomas Jakobsson, chefekonom på Visita i en kommentar.

Restaurangbranschen beräknas komma tillbaka till förpandemiska nivåer under nästa år, medan det för hotellbranschen väntas dröja till slutet av 2023 eller början av 2024. Ännu längre tid kommer det ta för konferensanläggningar och andra verksamheter som i huvudsak är inriktade mot konferens- och affärsgäster.

– Affärsgästerna har minskat kraftigt under pandemin och det svåra är att avgöra hur stor andel av bortfallet som blir permanent. Osäkerheten gör det svårt att fullt ut anpassa verksamheten, säger Thomas Jakobsson.

Återbetalning av skatt ett orosmoln

Dessutom kommer utländsk turism återhämta sig betydligt långsammare än inhemsk, vilket slår hårt mot utpräglade turistdestinationer och storstäder.

– Konkurrensen om de utländska gästerna kommer att vara stenhård och Sverige måste satsa väsentligt mer på destinationsmarknadsföring.

Samtidigt som återhämtningen tagit fart efter att restriktionerna försvann i slutet av september finns det orosmoln som kan fördröja återhämtningen ytterligare. Ett är anstånden på skatten som många företag i besöksnäringen använt.

Den föreslagna återbetalningstiden på 15 månader är alldeles för snäv och riskerar att stjälpa återhämtningen, vilket Besöksliv.se rapporterat om tidigare.

– Återbetalningstiden måste förlängas för att undvika en våg av avveckling längre fram. Dessutom behövs stimulanser som sänkt moms och utvidgad sänkning av arbetsgivaravgiften för fler jobb och snabbare återhämtning, säger Thomas Jakobsson, chefekonom.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...