Så ska fler turister lockas till Sverige

Turistisk hotspot i Stockholm. Gamla Stan och Slottet. Foto: Colourbox

Turistisk hotspot i Stockholm. Gamla Stan och Slottet.

NYHETER. Sverige är hetare än någonsin för utländska turister. Kina, Storbritannien och Spanien tillhör de länder som ökar mest bland de som besöker Sverige. Nu ska Visit Sweden bli mer digitalt tillgängliga för att hålla kvar i den goda tillväxten och hitta nya målgrupper.

Kristina Ösund.

Antalet turistnätter från utländska besökare ökar i Sverige. Enligt Eurostat var siffran för 2016 13,9 miljoner. Ökningen är 3,1 procent jämfört med 2015.

 

Grannländer växer mer

Men som flera medier nyligen rapporterat har Sverige inte en lika kraftig tillväxt som våra grannar Norge, Danmark och Island, där ökningen är tvåsiffrig. Är detta ett bekymmer? Och hur ser planerna ut framöver för att locka utländska besökare ytterligare? Vi frågar Kristina Ösund, tillförordnad vd för Visit Sweden.Artikeln fortsätter under annonsen

Finns det någon anledning till oro över att andra nordiska länder växer snabbare?

− Sverige är den största marknaden av de nordiska länderna, vilket man behöver veta när man talar om procentuella förändringar. Exempelvis ökar nu Norge starkt, men har drygt hälften av antalet utländska övernattningar som Sverige har. Och mellan 2014 och 2015 var Sverige det land som ökade snabbast procentuellt sett av de nordiska länderna. Att Sverige fortsätter öka 2016 efter ett mycket starkt 2015 är fantastiskt roligt.

För marknader längre bort betraktas Skandinavien och Norden som en region med stora likheter och det är vanligt att besöka fler än ett land under resan.

− Ur det perspektivet är det bra att de nordiska länderna fortsätter att dra intresset till sig, säger Kristina Ösund. Det gynnar oss alla.

Vill bygga på nyfikenhet

Sveriges position som Nordens största turistland för internationella besök ska dock inte leda till att Visit Sweden slår sig till ro på något sätt, menar hon.

− Vi fortsätter att bygga på den nyfikenhet som finns för Sverige. Bara på 11 av våra prioriterade marknader vet vi att det finns 81 miljoner personer som är intresserade av att resa hit. Vi lägger nu om marknadsföringen för att kunna påverka resenärer och möta dem i de kanaler där de finns.  

Vilka länder ökar mest på den svenska marknaden?

− Enligt den officiella statistiken från Tillväxtverket fram till november 2016 ökar Kina mest procentuellt sett, och därefter Storbritannien och Spanien. Utlandsresandet från Kina ökar och Sverige och Norden är spännande alternativ när man redan har besökt de vanligaste destinationerna i Europa. De största marknaderna i absoluta tal är Norge, Tyskland och Danmark och de största ökningarna räknat i antal övernattningar kommer från Tyskland och Storbritannien.

Hur ser marknadsinsatserna från Visit Sweden ut framöver?

− Vi är mitt inne i en process att förändra vår kommunikation för att möta framtidens resenärer i digitala landskap. Vi ska se till att det finns inspiration om Sverige i de kanaler som resenären använder när de drömmer om och planerar en resa. Vi ska också jobba ännu tätare med besöksnäringen för att lyfta fram berättelser om natur och livsstil i Sverige.

Kan Sveriges turism stärkas ytterligare i tider av oro på andra håll i världen tror du?

− Resor tenderar att påverkas ganska snabbt av geopolitisk instabilitet och yttre faktorer, och destinationer som Turkiet och Frankrike har fått uppleva sjunkande siffror. Det är dock svårt att veta de faktiska orsakerna bakom varför turister väljer en destination framför en annan.

Det tycks förekomma en del spridning av falska nyheter om Sverige som ska få besökare att avskräckas från att resa hit. Hur hanterar ni det?

− I olika medier har det blivit vanligare med negativa och ibland felaktiga budskap om andra länder. Negativa skriverier kan på kort sikt påverka bilden av Sverige för vissa resenärer, men för den stora massan ser vi genom undersökningar som Good Country Index och Nation Brands Index att Sverige står för något positivt. Om en negativ rapportering om Sverige pågår under längre tid kommer Sverigebilden naturligtvis att naggas i kanten, men en uppfattning av ett land tar normalt sett många år att förändra.

Artiklar inom samma ämne

Från startsidan
Östersund

Efter många turer: Östersunds-krögare får ha öppet längre

NYHETER.  Mathias Madsen välkomnar beskedet: "En riktigt sportseger!".

Annons
Sturehof, Stureplan 1

Stureplanskrögare: "Det går att bygga om utan massrivningar"

NYHETER. Stureplan kan bli byggarbetplats i 7 år: PG Nilsson har alternativ plan.
Nedläggningshotad skärgårdstrafik

Skärgårdslinjer nedläggningshotade efter SL:s beslut

NYHETER.  Peter Henricson, Strömma: "Det blir ett offentligt monopol".
Scandic störst i Finland

Efter storaffär: Scandic blir störst på finska marknaden

NYHETER. Frank Fiskers om 43 nya hotell: ”Affären är nummer två efter Rica-köpet".
Wildfire, Kolmården 1

Kolmårdens glädjebesked: Wildfire får grönt ljus av kommunen

NYHETER. Fogelmarck: ”Otroligt roligt, en lättnad. Gästerna efterfrågar Wildfire.”
Visita sågar Snabbspåret

Eva Östling riktar skarp kritik mot för långsamt snabbspår

NYHETER. Visitas vd sätter ner foten: "Hitills är resultatet alldeles för dåligt".
Lao Lopes, Harrys Gävle

Krögare i Gävle jublar åt förlängt serveringstillstånd: "Kvitto att vi skött oss"

NYHETER. Lao Lopes, ägare av Harrys får servera alkohol till klockan 03 året ut.
Svensk turism 2016

Så bra gick svensk turism förra året: Omsatte nära 300 miljarder

NYHETER. Men Visitas Eva Östling tror att Sverige kan satsa "ännu mer". 
Susanne Wallin, Haparanda stadshotell

Drömmen blev sann – hon tar över Haparanda Stadshotell

NYHETER. Började jobba som nisse som 16 -åring – nu har Susanne Wallin köpt.
Parks and Resorts

Efter Parks and Resorts rekordår – vill investera mer

NYHETER.  vd Fogelmarck: "Ökade med 3% jämfört med tidigare rekordår".
Taku-Taku 1

Här öppnar landets första veganska snabbmatskedja

NYHETER. Kocken Sebastian Schauermann vill öppna fler enheter.
Flygskatt Eva Östling

Eva Östling: "Regeringen tror inte på sitt eget förslag om flygskatt"

NYHETER. Förvirring kring senaste turerna – USA och Turkiet får rabatt. 
Ligulas nya motell i Älvsjö

Ligulas nya motellkedja tar form

NYHETER. Öppnar enhet nummer två i Älvsjö. 
Frösö Park Arena 1

Frösö Park skapar ny reseanledning – öppnar aktivitetshall

NYHETER. Har inspirerats från parken Woodward i USA.
Restaurang Göteborg, Stockholm 1

Akut brist på krogpersonal i sommar

NYHETER. Ny rapport visar siffror för hotell- och restaurangbranschen. 
Kalmar Årets Sommarstad 2017

De vinner Årets sommarstad – igen!

NYHETER. Turistchefen: "Många känenr en stolthet för staden".
Sundbyholms gästhamn 1

Mälardalen lockar allt fler turister

NYHETER. "Besöksnäringen har mycket stark tillväxt i regionen".
Red Rooster, London 1

Marcus Samuelsson öppnar Red Rooster i London

NYHETER. Tar sitt koncept från Harlem till Europa: "Spännande".
Best Western Strand, Visby 1

Så fullbokad är Almedalsveckan: "Förberedda sen februari"

NYHETER. Hotellen i Visby på högvarv – boenden finns bara kvar utanför muren.
Jimmi Eriksson och Annie Lundin 1

Storslam under NM: Svenska kockar lagade hem dubbla guld

NYHETER. Jimmi Eriksson och Annie Lundin sopade banan i finska Lahti.
Mamma Mia The Party 1

Björn Ulvaeaus tar Mamma Mia The Party till London

NYHETER. Succén från Gröna Lund på export – bygger helt ny byggnad.
Oaxen Krog sommelierer

Svensk krog har en av världens bästa vinlistor

NYHETER. Nu vill Oaxen krog locka internationella vinnördar. 
Snälltåget 1

Extra nattåg förlänger Åres säsong

NYHETER. Turismutvecklaren: "Positivt" – efter nedläggningshotade nattåg.
Bocuse d'Or Sverige kandidater 2017

De kockarna gör upp om Bocuse d'Or Sverige

NYHETER. Kan bli tight på mållinjen – 8 kockar i kamp om titeln.

Dokumentärfilm

Turister sökes för huvudroll i dokumentär om naturturism i norr

NYHETER. Arktisk livsstil på film ska locka holländare till norra Sverige.