Så ska fler turister lockas till Sverige

Turistisk hotspot i Stockholm. Gamla Stan och Slottet. Foto: Colourbox

Turistisk hotspot i Stockholm. Gamla Stan och Slottet.

NYHETER. Sverige är hetare än någonsin för utländska turister. Kina, Storbritannien och Spanien tillhör de länder som ökar mest bland de som besöker Sverige. Nu ska Visit Sweden bli mer digitalt tillgängliga för att hålla kvar i den goda tillväxten och hitta nya målgrupper.

Kristina Ösund.

Antalet turistnätter från utländska besökare ökar i Sverige. Enligt Eurostat var siffran för 2016 13,9 miljoner. Ökningen är 3,1 procent jämfört med 2015.

 

Grannländer växer mer

Men som flera medier nyligen rapporterat har Sverige inte en lika kraftig tillväxt som våra grannar Norge, Danmark och Island, där ökningen är tvåsiffrig. Är detta ett bekymmer? Och hur ser planerna ut framöver för att locka utländska besökare ytterligare? Vi frågar Kristina Ösund, tillförordnad vd för Visit Sweden.Artikeln fortsätter under annonsen

Finns det någon anledning till oro över att andra nordiska länder växer snabbare?

− Sverige är den största marknaden av de nordiska länderna, vilket man behöver veta när man talar om procentuella förändringar. Exempelvis ökar nu Norge starkt, men har drygt hälften av antalet utländska övernattningar som Sverige har. Och mellan 2014 och 2015 var Sverige det land som ökade snabbast procentuellt sett av de nordiska länderna. Att Sverige fortsätter öka 2016 efter ett mycket starkt 2015 är fantastiskt roligt.

För marknader längre bort betraktas Skandinavien och Norden som en region med stora likheter och det är vanligt att besöka fler än ett land under resan.

− Ur det perspektivet är det bra att de nordiska länderna fortsätter att dra intresset till sig, säger Kristina Ösund. Det gynnar oss alla.

Vill bygga på nyfikenhet

Sveriges position som Nordens största turistland för internationella besök ska dock inte leda till att Visit Sweden slår sig till ro på något sätt, menar hon.

− Vi fortsätter att bygga på den nyfikenhet som finns för Sverige. Bara på 11 av våra prioriterade marknader vet vi att det finns 81 miljoner personer som är intresserade av att resa hit. Vi lägger nu om marknadsföringen för att kunna påverka resenärer och möta dem i de kanaler där de finns.  

Vilka länder ökar mest på den svenska marknaden?

− Enligt den officiella statistiken från Tillväxtverket fram till november 2016 ökar Kina mest procentuellt sett, och därefter Storbritannien och Spanien. Utlandsresandet från Kina ökar och Sverige och Norden är spännande alternativ när man redan har besökt de vanligaste destinationerna i Europa. De största marknaderna i absoluta tal är Norge, Tyskland och Danmark och de största ökningarna räknat i antal övernattningar kommer från Tyskland och Storbritannien.

Hur ser marknadsinsatserna från Visit Sweden ut framöver?

− Vi är mitt inne i en process att förändra vår kommunikation för att möta framtidens resenärer i digitala landskap. Vi ska se till att det finns inspiration om Sverige i de kanaler som resenären använder när de drömmer om och planerar en resa. Vi ska också jobba ännu tätare med besöksnäringen för att lyfta fram berättelser om natur och livsstil i Sverige.

Kan Sveriges turism stärkas ytterligare i tider av oro på andra håll i världen tror du?

− Resor tenderar att påverkas ganska snabbt av geopolitisk instabilitet och yttre faktorer, och destinationer som Turkiet och Frankrike har fått uppleva sjunkande siffror. Det är dock svårt att veta de faktiska orsakerna bakom varför turister väljer en destination framför en annan.

Det tycks förekomma en del spridning av falska nyheter om Sverige som ska få besökare att avskräckas från att resa hit. Hur hanterar ni det?

− I olika medier har det blivit vanligare med negativa och ibland felaktiga budskap om andra länder. Negativa skriverier kan på kort sikt påverka bilden av Sverige för vissa resenärer, men för den stora massan ser vi genom undersökningar som Good Country Index och Nation Brands Index att Sverige står för något positivt. Om en negativ rapportering om Sverige pågår under längre tid kommer Sverigebilden naturligtvis att naggas i kanten, men en uppfattning av ett land tar normalt sett många år att förändra.

Artiklar inom samma ämne

Från startsidan
Skåne

Rekordmånga danska turister i Skåne

NYHETER. Danska kronan är stark och det lockar till besök.

Annons
Thomas Brühl Visit North

Thomas Brühl digitaliserar besöksnäringen

NYHETER. Visit North utvecklar ny app och plattform.
Kocklandslaget

Svenska Kocklandslaget tog hem segern mot Danmark

NYHETER. Efter landskampsvinsten laddar Svenska Kocklandslaget för VM.
Unga i fjällen

Svenska fjällen trendar bland unga

NYHETER. En ny generation upptäcker fjällen – nu anpassar STF.
kfc

Kedjan KFC växer i Sverige

NYHETER. Fem restauranger med 200 000 gäster per månad.
Torbjörn Wallin

Torbjörn Wallin ska säkra Idre Himmelfjälls framtid

KARRIÄR. Hans mål: 2 600 bäddar inom 500 meter från liften före jul 2019.
Möten

Svenska Möten slår rekord

NYHETER. Allt fler väljer mer okonventionella mötesformer.
Vibeke Raddum

Hon ska ta First in i framtiden

KARRIÄR. Vibeke Raddum vill forma framtidens hotellupplevelser.
Phil's

Så ska kedjan Phil's Burger växa

NYHETER. Ger sig in i konkurrensen på trendkänsliga Söder.
Baljeu

Därför lämnar Baljeu Grönklittsgruppen

NYHETER. ”Vi har diskuterat olika linjer men inte varit oeniga”.
Sayan

Bommar igen Råkultur – det ska Sayan Isaksson göra nu

NYHETER. Stället som banade väg för Stockholms nya sushi-våg stänger.
Fanny Sturén

Så ska Svenska Brasserier satsa på hållbarhet

KARRIÄR. Fanny Sturén blir kedjans första hållbarhetschef.
Karlatornet

Nordic Choice öppnar i Nordens högsta byggnad

NYHETER. Petter Stordalen om supersatsningen: ”Ett unikt projekt”.
Surströmmingsskiva på Tennstopet 2017

Rusning i hundratals till krogens stinkande fest

NYHETER. Gäster kommer från hela världen för att äta surströmming här.
Kebnekaises topp

Allt fler svenskar semestrar i Sverige – Kebnekaise extra trendigt

NYHETER. 25% fler beräknas vilja bestiga Sveriges högsta berg i år.
Way Out West 2017

Nytt rekord för Way Out West

NYHETER. Gav ringar på vattnet för Göteborgs besöksnäring.
Jukka Turku, Elite Hotels 1

Han fick 3 nya arbetsplatser – i ett jobb

KARRIÄR. Jukka Turku blir hotelldirektör för flera Elite-hotell i Malmö.
Fiskeskola på Getnö Gård, Åsnen

Ny nationalpark – ett grönt lyft för Smålands turism

NYHETER. Öppnar 2018: "Liknar ingen annan nationalpark i landet".
Hotellrum

Bra sommarstart för hotellen – trots junivädret

NYHETER. Antal gästnätter ökade med 7,5 procent – flest var privatgäster.
Gothia Towers Osteria

Gothia Towers växer: Öppnar ny restaurang

NYHETER. Med hela 330 sittplatser ska mässan bredda sitt ätutbud.
Kent-turism i Eskilstuna

Kent-turism är Eskilstunas nya melodi

NYHETER. Lockar besökare från hela Sverige – vill resa minnesmärke.
Idre Fjäll 1

Idre går mot supertidig säsong: "Snörekord i oktober"

NYHETER. Ökad efterfrågan ligger bakom höstsatsningen.
Helena Ahldén 1

Går till nytt toppjobb på snabbväxande Pinchos

KARRIÄR. Helena Ahldén blir COO på kedjan som öppnar 16 ställen i år.
Sivans ost

Är det här Nordens bästa matdestination?

NYHETER. Det smakar bättre västerut – enligt Embla Food Awards.
The Steam 11

The Steam Hotel har öppnat: "Helt fullbokat"

NYHETER. Efter stor invigningsfest – bokningsläget över all förväntan.
Skallefteå Airport 1

Nytt trafikrekord på Skellefteå Airport: "Otroliga siffror"

NYHETER. Flyg-vd:n om dubblat resenärsantal – andra månaden i rad.
Lily Bollinger Award 2017

Sommelierer snurrar glasen för prestigetitel

NYHETER. De 3 tävlar om titeln ”Årets Lily Bollinger”.
Äldre

Glöm inte 40 plus: "Äldre är vip!"

NYHETER. Kim Walker värnar om vikten av åldersneutralitet.
Linda Christoffersson

På hennes jobb är det Vilda Västern varje dag

SOMMARINTERVJU. Hon är ny affärsområdeschef på High Chaparral.
Sissie Svärdström

Efter 45 år som servitris: ”Jag har världens bästa jobb!”

SOMMARINTERVJU. Sissie Svärdström: ”Ju krångligare gäst – desto roligare”.
Trädgår'n

Trädgår'n växer så det knakar

NYHETER. Ikoniska Göteborgs-stället ökar omsättningen.
Abba Björn Eva

Björn Ulvaeus: ”För att bli engagerad måste jag känna lust”

EVA MÖTER. ABBA-profilen om hur han tog steget in i besöksnäringen.
Cykel Skåne

Skåne tar hjälp av Australien – ska bli bättre på naturturism

NYHETER. Ska hjälpa besöksnäringen att skapa nya erbjudanden.
Charlotte Skott

Hon har lyft ett flygande samarbete över nationsgränserna

SOMMARINTERVJU. Charlotte Skott är Scandinavian Mountains ansikte utåt.
Sturehof, Stureplan 11.

Efter het debatt – nu har parterna setts i samtal om Stureplanerna

NYHETER. Krögare och fastighetsägare ska diskutera vidare.
Almedalsveckan 2017

Rekordbra siffror för Almedalsveckan – så här kan den växa

NYHETER. Inspiration Gotlands vd: "Varit fullbokat överallt i Visby".
 
Andreas Stenberg

Han blir ny vd för Årets Kock

NYHETER. Andreas Stenberg: ”Ett drömjobb!” 
Ronneby brunn puff

Smart drag för Ronneby Brunn

NYHETER. SM-mästerskap ska locka folk till hela Blekinge.
Petter

”Krogbranschen är en jäkla bra testpilot för unga”

EVA MÖTER. Artisten och krögaren Petter i samtal med Visitas Eva Östling.
Grönklitt snö

Mer vitt i Grönklitt

NYHETER. Säsongen ska förlängas med toppmodernt snösystem.
Björn Hotell

Ekonomen: ”Det blir en bra hotellsommar”

NYHETER. Visitas Björn Arnek spår bra business för besöksnäringen.
Pontus tekniska

Pontus Frithiof öppnar restaurang på Tekniska museet

NYHETER. Strategin: Går från fine dining till mer publika enheter.
Mingel Almedalen

Är det här Almedalsveckans coolaste mingel?

VIMMEL. Kolla in! De var där Visita bjöd in till sina årliga fest.
karma

Karma expanderar internationellt

NYHETER. Tar klivet ut från den svenska marknaden.
Bocuse d'Or Sverige kandidater 2017

De kockarna gör upp om Bocuse d'Or Sverige

NYHETER. Kan bli tight på mållinjen – 8 kockar i kamp om titeln.

Dokumentärfilm

Turister sökes för huvudroll i dokumentär om naturturism i norr

NYHETER. Arktisk livsstil på film ska locka holländare till norra Sverige.