Annons

Från Syrien till jobb på Malmö-restaurang

zoom Syriske Njem Hatom har blivit en viktig del av teamet på restaurang Smak i Malmö.
Syriske Njem Hatom har blivit en viktig del av teamet på restaurang Smak i Malmö.
PORTRÄTT. Att bli en del av en restaurangfamilj blev början på syriern Njem Hatoms nya liv i Malmö. Med åtta års erfarenhet som servitör i ryggen är han en stor tillgång för Smak. När svenskan är flytande ser han fram emot att göra karriär i branschen. 
Annons

–Hej hjärtat, säger Njem Hatom, 26, och ler. Han övar på sin ”fikasvenska”, ord och uttryck som inte vanligtvis finns med i de vanliga svenskböckerna.

Delade ut cv i månader

Vi träffas på restaurang Smak inuti Malmö Konsthall. Platsen är ingen tillfällighet. Restaurangen är Njems språngbräda till en karriär i restaurangbranschen.

Det var en stammis på restaurangen som tipsade ägaren Nina Christensson om Njem. Då hade han tillbringat månader med att försöka sysselsätta sig själv.

– Jag sökte arbete överallt för jag ville jobba. Jag gick runt och delade ut mitt cv. Men jag märkte att det var svårt eftersom jag inte kunde språket.

Men Njem gav inte upp. När det öppnade ett språkkafé för nyanlända i Malmö såg han till att vara där varenda sekund det hade öppet. Och efter månaders hårdträning har han nu via Arbetsförmedlingen fått ett instegsjobb hos restaurang Smak.

 

Åtta års erfarenhet i ryggen

Njem kom ensam till Sverige. Han tvingades att lämna sina föräldrar, som flytt från hemlandet till Libanon, bakom sig. Njem kunde inte vara kvar i Beirut eftersom det efter flyktingströmmarna kom nya regler om vilka som fick stanna. Njem Hatom var för ung. Han packade väskan och reste via Turkiet vidare med båt till Grekland. Sedan genom Europa, via Balkan, till Sverige. 

Det är snart ett och ett halvt år sedan. Han var inte ensam om att göra just den resan, och samtidigt så var han helt ensam – separerad från sin bror, föräldrar och kompisar. Han landade i Malmö, blev förflyttad till flyktingboende i Hedemora och sedan Eskilstuna. En kompis hade en lägenhet i Malmö och han kunde bo där på soffan ett tag. Så Njem drog söderut. Men han var tvungen att ha något att göra.

– Jag har jobbat i restaurangbranschen i åtta år i Syrien och Libanon. Mitt första jobb var på en italiensk restaurang i Aleppo. Jag har jobbat med allt, som diskare, servitör och bartender och till och med hoppat in som kock en vecka. Jag gillar att jobba på restaurang eftersom man får träffa nya människor och umgås med dem varje dag, säger Njem.

 

Sökte boende i sociala medier

Smaks restaurangchef Helena Håkansson har sällan träffat ett sådan hängiven medarbetare. Och han har alltid ett stort leende på läpparna även de dagar då det är tufft. Som när det inte längre gick att bo kvar i kompisens lägenhet. En annan tidigare inneboende hade återvänt och det fanns inte längre plats för Njem. Han stod utan boende.

 – Trots att han bodde runt på olika soffor så kom han alltid i tid och skötte alltid sitt jobb perfekt. Det var tal om att han skulle bli skickad till Stadsmissionens boende. När vi förstod hur det låg till tog vi saken i egna händer. Vi gjorde en efterlysning på Facebook och frågade alla vi kände. Nina ringde till och med sin svärmor och bönade och bad, minns Helena Håkansson.

Det gick en vecka utan napp. Helena Håkansson gjorde en ny efterlysning i sociala medier. Till slut mejlade en kvinna och erbjöd ett rum. 

Det skulle visa sig att hon till och med var språklärare och att rummet hon hyrde ut låg i ett av stans finaste kvarter, nära havet – och idolen Zlatans hus.

– Jag och Nina åkte till Ikea och köpte all typ av inredning han kunde behöva till rummet och så överraskade vi Njem med det och två nya svensklexikon, berättar Helena Håkansson.

 

Övar språk med gästerna

Och hon vet hur viktigt det egna boendet är för honom. 

– Hur ska man kunna komma in i ett samhälle om man inte har jobb eller bostad? Det hänger ju ihop, säger hon och tillägger hur imponerad hon är över hans fina kontakt med gäster.

– Njem är alltid glad. Han har bra hand med gäster och själva arbetet ute i restaurangen lärde han sig på en dag. Det är bra att träna på svenska här eftersom han träffar folk hela tiden. Gästerna tycker också att det är kul att prata med honom och vi har flera som kommer hit bara för att ta en kaffe och skvallra lite med honom, säger hon.

Modig. Så beskrivs Njem. Han sköter all kontakt med myndigheter helt själv och har bättre koll på svensk lagstiftning än vad hon själv har, enligt Helena Håkansson. 

– Jag har aldrig träffat någon som är så ambitiös som Njem. Som har den styrkan att helt börja om från början. Och nu är han en av oss, del av vår restaurangfamilj, säger hon.

 

Vill plugga vidare

För Njem som kände sig rotlös efter att ha flyttat runt i landet har Smak och rummet i Limhamn blivit en ny grund att stå på. 

– Jag kommer att stanna i Malmö nu. Förut planerade jag att flytta till Göteborg eller Stockholm. Jag tänkte att det var lättare att få jobb där. Men jag har för många kompisar för att flytta nu.

Och Njem har en tydlig vision om fram-tiden. Han vill bli flytande i svenska och plugga vidare inom sin jobbgenre.

– Om fem år jobbar jag inom restaurang. Kanske har jag en flickvän eller familj. Men jag vill också studera på universitet. Jag har tänkt att utbilda mig inom Restaurant Management så att jag kan jobba som restaurangchef.

– Han kan få mitt jobb, utbrister Helena Håkansson.

MTR utbildar stationsvärdar i turism

zoom För många turister som kommer till Stockholm är kundservicevärdarna de första personer de möter. Foto: Felicia Andreasson
För många turister som kommer till Stockholm är kundservicevärdarna de första personer de möter. Foto: Felicia Andreasson
NYHETER. För många turister är personalen i kollektivtrafiken det första mötet med Stockholm. Nu börjar företaget MTR, som driver tunnelbanan och pendeltågen, att med hjälp av Visit Stockholm utbilda sina stationsvärdar i turism.
Annons

Att anlända till en ny storstad som Stockholm med kollektivtrafiken och mötas av stationsvärdar som har fingertoppskänsla och vilja att ge dig service, kan vara guld värt. Det har MTR, som driver både tunnelbana och pendeltåg förstått.

– Vi har länge haft diskussioner här på MTR om hur vi kan bli mer turistvänliga. Många av våra turister kommer ju hit med kommunala transportmedel, konstaterar Iréne Markie, chef inom kundservice på MTR Pendeltågen.

En måndagsmorgon mitt i morgonrusningen på den nya pendeltågstationen i Stockholm city står ett par kundservicevärdar i väl synliga uniformer, redo att hjälpa vilsna själar att hitta rätt i de vindlande gångarna. Inom kort kommer de också att vara redo att ge råd och tips till upplevelsesugna turister.

Vill göra första mötet positivt för turisterna

Dagen innan har MTR:s första grupp av tolv nyanställda kundservicevärdar genomgått en utbildning som arrangeras av Visit Stockholm. Den här dagen ska ytterligare tio genomgå utbildningen.

– För många av de turister som kommer till Stockholm är kundservicevärdarna de allra första personer de möter, säger Iréne Markie, och förklarar att de vill göra det mötet mer positivt med hjälp av kundservicevärdarna.

Utbildningen, som varar i 90 minuter, kan omöjligt täcka in alla besöksmål i hela Stockholm. Däremot blir den ett första smakprov, som ska väcka tanken och ge inspiration hos de nyanställda kundservicevärdarna att fungera som Stockholmsambassadörer.

Rekryterar för fullt

Att få lära sig mer om Stockholm, förstå vad turisterna är ute efter och vad service innebär, kan förhoppningsvis väcka en nyfikenhet och ambition hos kundservicevärdarna att utveckla sig ytterligare inom området turism.

– Vi rekryterar för fullt, eftersom vi behöver mängder av människor. Vår förhoppning är att åtminstone 50 personer ska vara anställda och ha genomgått utbildningen före årsskiftet, säger Iréne Markie, och blickar ut över folkhavet.

Exakt vad utbildningen kommer att kosta har MTR svårt att svara på, och ledningen menar dessutom att vinsten inte enbart ska räknas i kronor och ören.

– Visst är det en stor satsning ekonomiskt, men vi är övertygade om att det kommer att löna sig, säger Iréne Markie.

Hur många anställda som ska delta i Visit Stockholms utbildning är ännu inte klart. Än så länge handlar det om de nyanställda, men eftersom Stockholms stad och MTR nu sett den stora roll som de här personerna kan spela för besökare, och MTR har 2 500 anställda på stationerna, kommer man att försöka utbilda så många som möjligt av dessa.

Prioriterad satsing

Jan Magnusson, som är ansvarig för eventplaneringen hos MTR Nordic, menar att satsningen är prioriterad eftersom man ser stationspersonalen som en viktig funktion för Stockholm som turiststad.

– Vi ska göra en utvärdering efter de första omgångarna och hoppas kunna hitta former för framtiden, säger Jan Magnusson.

”Ska bli roligt”

Muhammed Harris är en av de nyanställda som gått den första omgången av kursen. Han har precis gjort sin praktik på MTR och väntar på att bli stationerad.

– Jag har tidigare jobbat med event på Tele2, Globen och på Friends och är van vid turister. Att få jobba på det här sättet inom MTR:s regi tycker jag ska bli roligt, säger Muhammed Harris.

Icehotel växlar upp till fine dining

zoom Snart är det premiär för Michelinkocken Alexander Meiers<br />
 nya matkoncept på Icehotel Restaurant. Foto: Icehotel Jukkasjärvi
Snart är det premiär för Michelinkocken Alexander Meiers
nya matkoncept på Icehotel Restaurant.
Foto: Icehotel Jukkasjärvi
NYHETER. Icehotel i Jukkasjärvi inför ett nytt matkoncept för att attrahera fler i målgruppen de som reser för att äta. ”Folk efterfrågar matupplevelser som kan matcha isen och konsten”, säger kökschef Alexander Meier.

När Icehotels säsongsöppna del slår upp dörrarna i december finns en ny bröllopssal och en julmarknad bland nyheterna. Nytt för i år är också restaurangens satsning på ett nytt matkoncept med inspiration från vildmarken och den samiska kulturen – smaker som väntas locka en internationell målgrupp.

– Det är rätter som baseras på närproducerade råvaror som ren, älg, löjrom, röding och hjortron, säger kökschefen Alexander Meier, som tidigare arbetat på den tvåstjärniga Michelinkrogen Le Béarn i Geneve.

Mer arbete per tallrik

För den nya tolvrättersmenyn har man sökt sig bakåt i Jukkasjärvis historia, till tiden för flottning i Torne älv, då flottarna bland annat åt varmrökt sik i bröd.

– Vi gör en variant på detta med chilimajonnäs, löjrom och surgrädde, så det blir lite som en taco. Vi har också en rätt som består av grillad ripa och betor. Det är restaurangens vanliga råvaror, men vi lägger ner ännu mer arbete per tallrik.

Det är på restaurangens veranda som det nya chef’s table-konceptet tar plats. Inredningen hämtar influenser från norrländsk natur med färgval och konsthantverk från den samiska kulturen, som renfällar och trämöbler. Det är hotellets återkommande is-konstnärer Marjolein Vonk, Maurizio Perron och Viktor Tsarski som ligger bakom designen.

Vill få till en social känsla

– I mitten av verandan står ett stort träbord med plats för sexton matgäster som sitter tillsammans och blir serverade mat och berättelser av våra kockar. Vi vill få till en social känsla, när människor samlas så blir det trevligare.

Bakgrunden till satsningen är att man vill nå en ny målgrupp. Långväga gäster med smak för fine dining.

– Våra gäster kommer från hela världen och för en del är maten själva resmålet. Dem vill vi nå med den nya menyn. Vi har flera som efterfrågat ännu häftigare matupplevelser som kan matcha isen och konsten, säger Alexander Meier.

Reklam och närodlat ska sätta anrik skärgårdsö på turistkartan

zoom Karön som besöksmål är för okänt idag, det ska arrendatorn  Daniel Ekberg ändra på.  Foto: Visit Blekinge
Karön som besöksmål är för okänt idag, det ska arrendatorn Daniel Ekberg ändra på. Foto: Visit Blekinge
NYHETER. Entreprenören Daniel Ekberg har stora planer för Blekinges skärgårdsidyll Karön med Blekinges äldsta restaurang.

– Utmaningen är att få hit turister säger han.

Det är ett anrikt besöksmål där stockholmaren och sommarblekingen Daniel Ekberg tar över driften den 1 februari tillsammans med sina kompanjoner Lars Millevik och Kjell Persson. I arrendekontraktet med Ronneby kommun ingår både anläggningar på Karön och i Ekenäs på fastlandssidan där man tar färjan ut till ön.

Det handlar om två restauranger, två gästhamnar, en stugby, ställplatser för husbilar plus båttrafiken mellan Karön och fastlandet.

På Karön finns många pampiga byggnader, minnen från badortsepoken i slutet av 1800-talet när ön var ett populärt tillhåll för societeten. Pärlan är schweizeriet där Blekinges äldsta restaurang varit i obruten drift sedan 1877.

Trots det är besöksmålet alltför okänt idag och det vill Daniel Ekberg ändra på.

– Vi ska dra upp beläggningen, säger han.

Daniel Ekberg har själv inte jobbat i besöksnäringen tidigare men har en bakgrund som entreprenör.

Han är varken nöjd med besökssiffrorna för restaurangen eller för stugbyn och gästhamnarna där de ligger på 40-50 procent.

– Det handlar om marknadsföring. Man måste se till att folk vet att det här finns.

För att sätta Karön och Ekenäs på kartan tänker han bland annat samarbeta med stugförmedlingar, gästhamnsguider och restaurangbokningssajten Bookatable.

– Målgruppen är främst folk i medelåldern som på semestern vill äta en god middag eller en lunch i skärgårdsmiljö, säger han.

Det betyder en ganska traditionell meny bestående av husmanskost med inriktning på skärgårdsmat.

– Närodlat och närproducerat är en viktig faktor. Blekinge har fantastiska råvaror, tillägger han.

Att locka blekingar tror han inte är några större problem. Utmaningen är att nå turisterna, såväl svenska som utländska.

En sak han tänker ändra på är öppettiderna, som hittills varit sporadiska.

– Man måste ha kontinuerliga öppettider under säsongen. Folk måste kunna lita på att det är öppet.

Satsningen kommer att kräva folk. Det behövs exempelvis servitriser, kockar, stugvärdar och båtförare.

– Det blir 3-4 på årsbasis och 12-13 ytterligare under sommarsäsongen, säger han.

 

Jureskog vill få in fler i kockyrket med nytt tv-program

zoom Johan Jureskog har fått ett nytt uppdrag. I vår blir han rektor för ”Kockakademin” på TV3. Hans mål är att kockyrket ska falla fler på läppen. Foto: TV3
Johan Jureskog har fått ett nytt uppdrag. I vår blir han rektor för ”Kockakademin” på TV3. Hans mål är att kockyrket ska falla fler på läppen. Foto: TV3
NYHETER. Johan Jureskogs matlagningsprogram ”Kockakademin” som har premiär i vår ska inspirera tittarna till att själva vilja bli kockar – vinnaren får ett jobb på hans restaurang AG: ”I programmet får jag möjlighet att inspirera ungdomar och slå ett slag för vår bransch”.

Johan Jureskog som setts i TV4-programmet ”Kockarnas kamp” och i TV3-programmet ”Världens bästa burgare” har fått ett nytt uppdrag. I vår blir han rektor för ”Kockakademin” på TV3. Hans mål är att kockyrket ska falla fler på läppen.

– När programmet presenterades för mig kändes det som att en dröm gick i uppfyllelse. Jag är ju tuffa killen som gillar att tävla och vinna. Men jag är också en positiv ledare och i programmet får jag möjlighet att inspirera ungdomar och slå ett slag för vår bransch.

 Med start i vår kommer de tio deltagarna att tävla inom ett nytt tema för varje avsnitt, det kan handla om fisk och skaldjur eller det italienska köket. Tävlingsdagen är uppdelad i tre delar: först kämpar deltagarna om en fördel, som en extra kvart med Johan Jureskog, innan de i lag ska laga mat baserat på det givna temat. Sist sker en utslagstävling.

– Det häftiga är att de har så olika bakgrunder, en har jobbat i ett kök på Island och en annan är byggare, men gemensamt för dem är att alla har kockdrömmar. Vi kommer att lära dem att laga mat från grunden och visa hur det är att vara en professionell kock. Tittarna får följa hur de utvecklas både i tävlingsköket och som människor.

Den deltagare som vinner tävlingen får en provanställning på Jureskogs restaurang AG i Stockholm. Och det hoppas han kan få fler att vilja utbilda sig till kockar.

– Vi gör det här eftersom jag vill visa att man med en kort utbildning kan jobba i ett professionellt kök. Jag hoppas att programmet kan inspirera tittarna att själva se en framtid inom kockyrket. Och det behövs eftersom det är kris i vår bransch, ingen vill bli kock längre.

Vad tror du att lösningen är på personalbristen inom kockyrket?

– Det är hälften så många som utbildar sig till kock i dag jämfört med när jag gick ut i mitten av 1990-talet. För att vända den utvecklingen tror jag att det behövs ett fjärde år på gymnasiet då eleverna oavlönat kan jobba i ett restaurangkök och få in en fot i branschen.