Annons

Hållbarhet i besöksnäringen börjar mätas

zoom Foto: Colourbox
Foto: Colourbox
NYHETER. Analysföretaget Benchmarking Alliance börjar mäta hållbarhet i besöksnäringen. Efter pilotprojekt med ett antal hotell väntas den nya produkten rulla ut under 2019.
Annons

Efter att analysföretaget Benchmarking Alliance, som bland annat samlar in försäljningsdata för hotellbranschen, har sett ett ökat intresse från både hotellanläggningar och destinationer, börjar företaget nu mäta hållbarhet efter identifierade nyckeltal.

–Gäster och besökare vill i allt större utsträckning veta vilka resmål som är hållbara, och den här tjänsten gör det möjligt för anläggningarna själva att ha bättre koll på och vässa sitt hållbarhetsarbete och sina hållbarhetsmål, säger Johan Johander på Benchmarking Alliance.

Efterfrågan på att jämföra hållbarhetsdata drivs även av att anläggningarna själva tycker det är en viktig fråga, säger han.

–Sedan ser vi på Benchmarking Alliance detta som en del av vårt eget hållbarhetsarbete, att påverka hela branschen att bli mer hållbar.

Cirka 1500 hotell rapporterar regelbundet in pris- och beläggningssiffror, ännu är det för tidigt att säga hur intresset ser ut för de nya hållbarhetsmätningarna.

–Vi har än så länge bara testat på ett antal hotell, produkten ska rullas ut inom kommande månader och vi tror på ett stort intresse, säger Johan Johander.

Vilka nyckeltal tittar ni på?

–Det har hittills i stor utsträckning handlat om att hitta data som är lätt att hämta ut och rapportera till oss, och att formulera nyckeltal som är relevanta men ändå enkla att förstå. Exempel på vad som mäts är matsvinn, plastavfall, inköp av kött och energiförbrukning.

Vad mer är viktigt att mäta?

– Något vi gärna skulle få med i mätningen är transporter eftersom det står för en så stor del av klimatpåverkan, men det är ett komplext område båda att mäta och analysera så där återstår en del arbete innan vi är i mål, tillägger han.

En amerikansk studie visar att 85 procent av gästerna villiga att betala en premie på mellan 10 och 100 kronor för att minska sitt klimatavtryck i samband med sin vistelse.

 

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...