Annons

Hållbarhetssatsning ska spara 10 miljoner liter vatten

zoom Scandic vill ge gästerna en möjlighet att vara med och göra skillnad. Foto: Scandic
Scandic vill ge gästerna en möjlighet att vara med och göra skillnad. Foto: Scandic
NYHETER. Scandic öppnar för att gästerna själva kunna styra sitt klimatavtryck under sin hotellvistelse. ”Vi involverar gästerna i att göra skillnad”, säger Vansessa Butani, hållbarhetschef på Scandic.
Annons

Hållbarhetsfrågan är het i hotellbranschen just nu och Scandic är en av aktörerna som kontinuerligt tar steg mot att minska sin belastning på miljön. Nu ska gästen själv får styra över städning av hotellrummet – vill man att rummet ska städas måste man beställa detta i receptionen dagen innan.

En lösning som hållbarhetschefen tror kommer resultera i att majoriteten av gästerna som bor flera nätter inte kommer välja till städning annat än i undantagsfall.

– Vi tycker att det känns häftigt att involvera gästerna i vårt hållbarhetsarbete och ge dem möjlighet att vara med och göra skillnad, säger Vanessa Butani.

Tidigare hållbarhetssatsningar som Scandic har gjort är att avskaffa onödig plast som sugrör och drinkpinnar, tagit bort engångsartiklar på rummen, och skapat nya rutiner för att minska matsvinnet. Städsatsningen kommer spara in på 10 miljoner liter vatten per år, 6000 liter rengöringsmedel och minska tvättmängden med upp till 1,6 miljoner handdukar varje år. De kostnadsbesparingar som görs ska återinvesteras i verksamheten och bli fler hållbarhetsinitiativ.

– Vi höll nyligen ett Sustainability Hackaton och fick in väldigt mycket goda tankar och idéer på området hållbarhet, så bland dessa kan vi säkert hitta bra saker att satsa på. Sedan tittar vi ständigt på vilka investeringar vi kan göra i själva hotellet, som att se över återvinningen och att minska matsvinnet.

Städinitiativet kommer införas på samtliga Scandic-hotell i Sverige och började gälla 6 maj.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...