Annons

KTH och Nordic Choice skapar framtidens hotellrum

zoom digital chef, Nordic Choice. Foto: Nordic Choice" />
"Vi vill ligga i framkant inom digital utveckling", säger Lisa Farrar,
digital chef, Nordic Choice.
Foto: Nordic Choice
NYHETER. Fotbollsmatcher, konserter, modevisningar eller naturbilder. Vad väggar och tak i framtidens hotellrum ska utsmyckas med sätter bara gästen gränserna för.  
Annons

För att utnyttja fastigheternas kapacitet och maxa utrymme som tidigare inte använts kan framtidens hotellrum byggas i källarplan eller under mark. Redan i dag erbjuder Nordic Choice rum utan fönster, och för att göra dem mer attraktiva, ska de kunna utsmyckas med digital utsikt.

– Vi vill inte att dessa rum ska upplevas som sämre och eller väljas i sista hand. Framför allt vill vi att gästerna ska vara beredda att betala lika mycket för dem som andra rum, säger Christian Lundén, Director of Future Business i Nordic Choice bolag Eberry.

Så hur gör man det? Jo, man låter gästen själv bestämma hur omgivningen ska se ut.

Tillsammans med KTH har Nordic Choice digitala utvecklingsbolag Eberry skapat en öppen plattform som möjliggör det för kreatörer och företag att skapa innehåll som kan användas för ändamålet.

– Vi skapar en miljö där vem som helst kan skapa sin upplevelse på plattformen. Det kan vara en direktsänd fotbollsmatch, en utställning från Fotografiska eller en naturupplevelse. Tanken är att utrymmet i rummet ska kunna bli en hel upplevelse, säger Christian Lundén.

KTH står för den vetenskapliga aspekten i projektet.

– De är med för att vi ska lära oss och förstå saker som hur folk upplever sådana här miljöer, hur man ska kunna skapa bättre sömnförutsättningar för gäster som reser in och ut ur olika tidzoner.

Projektet är en del i Nordic Choice strategi att ligga långt fram i den digitala utvecklingen för gästservice.

– För att uppnå det är strategiska partnerskap viktiga för oss. Samarbetet med KTH och digitala konstnärer lägger till en extra dimension och kunskap som skapar nya förutsättningar för att höja upplevelsen för våra gäster, säger Lisa Farrar, CDO Nordic Choice Hotels i en kommentar.

Gästen kan via mobiltelefonen eller en kontroll själv välja vilken omgivning den vill ha – gratis eller för en kostnad. Christian Lundén likställer modellen med Appstore där vissa appar kostar mer än andra. Här finns också en affärsmöjlighet för innehållsföretag som vill vara med.

– Företag ska kunna finnas med i plattformen och skapa innehåll som de tar betalt för av gästen. Kanske Spotify erbjuder en konsert som de tar betalt för, eller ett klädmärke som visar en modeshow mot betalning.

Hotellet Hobo i Stockholm är testpilot för det nya projektet.

Det låter innovativt, hr långsiktigt ser Nordic Choice på den här typen av tjänst?

– I hotellbranschen börjar man prata väldigt mycket om hur man kan skapa upplevelser av hotellrum utan fönster, och hur man kan göra dem mer intressanta. Ska vi i framtiden bygga hotell under mark så är detta nästa steg. Även från koncernhåll finns det ett jättestort intresse för Project mapping-projektet, säger Christian Lundén.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...