Annons

Nya hotellet förlänger säsongen i Kukkola

zoom säger delägare Johannah Spolander. Foto: Kukkolaforsen Turist & Konferens " />
"Satsningen ställer krav på oss att fylla bäddarna",
säger delägare Johannah Spolander.
Foto: Kukkolaforsen Turist & Konferens
NYHETER. Kukkolaforsen Turist & Konferens nya hotell slår upp dörrarna lagom till jul.  Ägarnas förhoppning är att skapa en ny säsong: ”Vi ser stora möjligheter med norrskenet och alla spännande aktiviteter”, säger Johannah Spolander.
Annons

Turismen i Swedish Lapland går för högtryck. 2017 ökade regionen antalet gästnätter med två procent jämfört med året innan – till 3,7 miljoner. Det har fått företagen i besöksnäringen att investera, ett av dem är Kukkolaforsen Turist & Konferens som lagom till jul inviger sitt nya hotell.

– Redan från öppningsdagen har vi bokade gäster. Det är helt fullt över jul och nyår, så det känns jätteroligt, säger Johannah Spolander som driver Kukkolaforsen Turist & Konferens.

Byggprojektet startade i juni i år, och när hotellet står klart har det 16 dubbelrum och totalt 32 bäddar. Arkitekturen är hämtad från stugorna i området.

– Det liknar en stuglänga och rummen har också en stugkänsla. Från terrasserna får man fantastisk utsikt över forsen, och med lite tur kan man även få se norrsken.

Förhoppningen är att göra Kukkolaforsen till ett besöksmål året runt.

– Vi ser stora möjligheter för en ny vintersäsong, med norrskenet och alla spännande aktiviteter som finns här, bland annat samarbetar vi med en isbrytare i Bottenviken som kan köra ut gäster som vill bada i isvak.

Vilken betydelse kan hotellet ha för den lokala besöksnäringen?

– Vi har redan samarbeten med olika aktivitetsföretag i området, inom snöskoterfärder och guidade vandringar. Det nya hotellet kommer även att dra nya gäster till dem.

Hotellet väntas även öka antalet internationella besökare.

– Vintertid har vi gäster från Frankrike, Tyskland och England, och fler av dem tror vi kan lockas av att kunna se norrsken direkt från hotellrummen.

För att öka trycket under hösten ska hotellet arrangera bussresor med teman som svampplockning och hälsa, med bastu och naturpromenader.

Investeringen beräknas landa på 15 miljoner kronor. Hur vågar ni satsa så stort?

– Satsningen ställer krav på oss att fylla bäddarna. Och det ska vi göra genom att delta i internationella resemässor och ta emot utländska turoperatörer som kommer till Lappland via Swedish Lapland.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...