Annons

”Jag triggas av utmaningar”

zoom Foto: Landvetter Airport Hotel
Foto: Landvetter Airport Hotel
PÅ NYTT JOBB. Han tvekade inte en sekund innan han tackade ja till jobbet som ny vd för privatägda Landvetter Airport Hotel. Och Scandics kommande flygplatsetablering skrämmer inte Patrik Turnesjö ett dugg.  
Annons

Han lämnar sin tjänst som vd på Dockyard hotel i Göteborg, för att i november inta rollen som vd för flygplats- och konferenshotellet Landvetter Airport Hotel.

–Det känns jättekul att få börja på det här spännande hotellet, säger han.

Vad var det som fick dig att tacka ja till jobbet på Landvetter Airport Hotel?

– De har lyckats med något som inte många flygplatshotell har gjort: De har fått in värme och personlighet. Många av de här hotellen är ofta lite kalla och avskalade. Här tänker Landvetter Airport hotel annorlunda, de har fattat att många av gästerna är återkommande.

–Ibland dyker det helt enkelt upp erbjudande som man inte kan tacka nej till. Så var det här. Jag hade egentligen tänkt stanna på Dockyard längre, men nu kom den här möjligheten.

Du har hunnit med några år i branschen, berätta.

– Jag började för 23 år sedan som trainee på Scandic Hotels Sverige och jobbade i nio år som hotelldirektör på Scandic i Vänersborg och på Scandic Plaza i Borås. Därefter blev jag rekryterad av Svenska Stadshotell som sökte en vd och där var jag i ytterligare nio år. Då öppnade vi bland annat Avalon Hotel i Göteborg. Därefter blev jag distriktschef på Sodexo, ett segment som drev hotell och konferensanläggningar. Efter några år kände jag att jag saknade närheten till personal och gäster, så när jobbet på Dockyard dök upp, dessutom i min hemstad hoppade jag på det.

Vilken blir din första arbetsuppgift?

– I det här fallet är det lite annorlunda än vanligt, jag kommer till ett hotell där jag ska ta över vd-rollen från den nuvarande vd:n som också är ägaren. Nu får jag till och med en överlämning. Jag vill börja med att lära känna personalen.

Vad är speciellt med att jobba på ett flygplatshotell?

– Jag har ju inte börjat än, men det som är lite speciellt är ju att gästerna har anknytning till flyget och reser på något sätt. Jämfört med många hotell är det mer internationella gäster.

Har gästerna några särskilda krav eller önskemål?

– Ja, det ställer krav på språkkunskaper,  på inriktningen och approachen i restaurangen, det blir en väldig bredd på gästerna. Tittar man på det största kundsegmentet, de som reser, reser de väldigt mycket. De lägger stor del av sin arbetstid och lediga tid på att resa och bo borta. De har höga förväntningar och saker och ting måste flyta på smidigt, som in- och utcheckning och frukost och trådlösa nätverk.

Vilka är Landvetter Airport Hotels största utmaningar?

– I dagsläget är Landvetter Airport Hotel det enda hotellet på Landvetter. Men, när Scandic öppnar hotell om något år, då blir det en utmaning. Förutom flygresenärerna har hotellet ytterligare ett ben att stå på, och det är ju konferenserna och där är konkurrensen lite större. Där har vi också en utmaning och kan komma att behöva utveckla konferensverksamheten ytterligare.

Vad betyder det för er att Scandic öppnar på Landvetter?

– Det kommer att innebära lite spännande utmaningar och det triggar mig. Det gör att man måste vara på tå. Jag tycker att Landvetter Airport Hotel är ett fantastiskt bra hotell redan, och nu måste vi bli ännu bättre. Jag vet att Scandic är en tuff konkurrent, för oss som är ett fristående privatägt hotell, då kan vi bara konkurrera med att erbjuda en jättebra service och en personlig omtanke. Som litet privatägt hotell har vi vissa fördelar, vi kan ändra inriktning och anpassa. Vi har 187 rum och hotellet har funnits sedan i slutet av 1980-talet.

Rätt musik på rätt plats ökar din försäljning

Rätt musik på rätt plats ökar din försäljning

Nästan alla hotell, restauranger och kaféer har en grafisk manual. Betydligt färre har en bestämd strategi för ljud och musik. Trots att det kan löna sig ordentligt