Annons

”Människorna är allt”

zoom
"Jag är inte på tävlingsnivå, men jag uppskattar att spela boule med vänner och kollegor", säger Magnus Widell, ny vd för Boulebar.
KARRIÄR. Med 25 besöksnäringsår i ryggen går Magnus Widell in som ny vd på Boulebar Sverige. Framåt ligger fokus på tillväxt, tydliga mål och människorna.
Annons

Hur känns det att gå in som vd på Boulebar Sverige?
– Jättespännande! Jag känner mig varmt välkommen. Det är väldigt roligt att få lära känna Boulebar och deras arbete inifrån. Jag är lite överraskad över hur starkt Boulebar är internt. Det finns så mycket kunskap om vad de är, gör och står för. Det blir man glad av när man kommer in som ny. Men det är också mycket att lära sig. Boulebars affär kan jag förstå ganska snabbt, men det kulturella – hur, varför och när man gör saker – tar lite längre tid att greppa.

Vad tar du med dig från dina tidigare erfarenheter?
– Från alla jobb och erfarenheter tar man med sig något. Jag har många lärdomar från Moment Group och Gröna Lund som jag kommer att ha mycket nytta av i mitt nuvarande ledarskap. Moment Group bestod av 16–17 företag och Gröna Lund är också som många företag i företaget. Så det har jag mycket erfarenhet av och kan ta med mig in i Boulebar som har många enheter.

Vad lockade dig mest med jobbet?
– Att Boulebar är så nischade. Det är otroligt roligt att de är så nördiga i något som boule. De är också väldigt entreprenöriella, vill göra mycket nytt och driver på utvecklingen. Det lockas jag mycket av.

Vad ser du mest fram emot?
– Att få jobba framåt nu där det inte är någon kris. Att få utveckla det befintliga och att jobba med den tillväxt som man vill ha. Att hitta och skapa nya enheter i Sverige och utomlands och förfina det man redan gör. Att bli bättre och utmana den befintliga verksamheten.

Vad tror du kommer att bli den största utmaningen?
– Att hitta bra lägen med bra hyror för nya enheter. Många fastigheter är oerhört högt värderade vilket skapar svårigheter för vår bransch. Lika svårt är det att hitta och behålla  duktiga människor som vill jobba i den här branschen. Men genom att skapa en stark kultur, som Boulebar redan har, hittar man bra ledarskap. På Boulebar är människorna allt, både ur ett arbetstagar- och ett gästperspektiv. Boulebars arbetsgivarvarumärke är starkt. Man har ett bra och erfaret ledarskap ute på alla enheter och det gör det möjligt att jobba med övergripande strategier – som hur vi växer i en sund takt. Jag ska fokusera på att ledarskapet stannar och vill utvecklas och skapa nytt.

Vad hoppas du kunna åstadkomma i din nya roll?
– Tidigare har Henrik Kruse varit både koncernchef och vd för Boulebar Sverige. Nu kan vi dela på ledarskapet. Han kan ha fokus på tillväxt och jag kan fokusera på att göra den dagliga driften och verksamheten bra. Men vi behöver båda också titta på hur vi kan växa. Jag tror att vi gör det genom att få en väldigt bra kontroll över den befintliga verksamheten – att vi blir ännu bättre så att vi kan växa organiskt på ett tryggt sätt.

Hur vill du utveckla företaget framåt?
– Framför allt ska vi systematisera så att vi gör saker så likadant som möjligt på de olika enheterna. Alla enheter har lokala förutsättningar, men vi ska systematisera så mycket vi kan. Vi behöver ha väldigt tydligt uppsatta mål för alla delar. Är man Boulebarchef på en enhet ska man ha tydliga mål för den enheten men också jobba mot vad Boulebar vill i stort.

Vad har du själv för relation till boule?
– Som de allra flesta människor har jag spelat boule någonstans, på en gräsmatta på någons lantställe eller på en boulebar. Jag är inte på tävlingsnivå, men jag uppskattar att spela med vänner och kollegor.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...