Annons

”Jag vill skapa en wow-känsla med service”

zoom Som ny vd för Nobis i Köpenhamn ska Cecilia Mauritzson fokusera på lönsamhet och gästnöjdhet.  Foto: Nobis
Som ny vd för Nobis i Köpenhamn ska Cecilia Mauritzson fokusera på lönsamhet och gästnöjdhet. Foto: Nobis
PÅ NYTT JOBB. En hotellfantast som brinner för service, så beskriver Cecilia Mauritzson sig själv. Nu i september tog svenskan över rollen som vd för Nobis hotell i Köpenhamn.
Annons

Vad lockade dig till jobbet?

– Det är ett fint hotell, med högt i tak och vacker stuckatur i trapphusen, jag fastnade för atmosfären. Och vad de står för och hur de hanterar personalen var viktigt när jag fattade beslutet.

Du kommer närmast från rollen som hotelldirektör på First Hotel Mayfair och First Hotel Twentyseven i Köpenhamn. Vad kan du bidra med?

– Nobis hotell har varit i drift i ett år och nu går vi in i en fas där jag ska få till en struktur och jobba långsiktigt för att alla ska se framför sig samma målbild. Jag kommer att fokusera på lönsamhet och gästnöjdhet – jag vill skapa en wow-känsla med service.

Du har jobbat i branschen i snart 20 år, hur kan du använda det i din nya roll?

– Jag har varit barservitris, receptionist, frukostvärdinna och receptionschef. Så när jag går in i en diskussion eller fattar beslut så kan jag backa upp det jag säger med erfarenhet.

Hur är du som chef?

– Jag är driven och bra på att få saker gjorda. Jag gillar att skapa struktur och i arbetet hoppas jag att jag uppfattas som beslutsam, rättvis och trevlig.

Hur hamnade du först i Danmark?

– Jag var receptionist på Clarion Collection Hotel Temperance i Malmö och fick tips om en tjänst som receptionschef på Clarion Collection Hotel Neptun i Köpenhamn. Så jag sökte och fick jobbet.

Bor du i Köpenhamn i dag?

– Nej, i Vellinge, med man och två barn som är rotade där. De senaste elva åren har jag pendlat till Köpenhamn, och det fortsätter jag med nu.

Vad sticker ut med hotellbranschen i Danmark?

– Det är hög konkurrens eftersom det är så många hotell här, och vi har mycket internationella gäster. Jag tror också att danska gäster visar tydligare än svenskar när de vill ha service.

Vilka är de största utmaningarna i besöksbranschen just nu?

– Mängden hotell innebär att du måste ha det lilla extra eller rikta in dig på en viss målgrupp, det är en utmaning. Och valutaläget mellan Sverige och Danmark kan påverka hur många svenskar som reser hit.

Rätt musik på rätt plats ökar din försäljning

Rätt musik på rätt plats ökar din försäljning

Nästan alla hotell, restauranger och kaféer har en grafisk manual. Betydligt färre har en bestämd strategi för ljud och musik. Trots att det kan löna sig ordentligt