Annons

Säljchefen: ”Goda relationer ger affärer på sikt”

zoom Susan Stenström lär ut sina whiskykunskaper till konferensgäster.
Susan Stenström lär ut sina whiskykunskaper till konferensgäster.
KARRIÄR. Susan Stenströms nya roll som ansvarig för försäljning och relationer på Fagerudd Konferens är en utmaning som hon mer än gärna hugger tag i.
Annons

Susan Stenström vurmar för whisky och lär även ut sina kunskaper till Fagerudds konferensgäster. Hennes tjänst är helt ny och tack vare det ser Susan sin nya roll som en möjlighet att göra skillnad.

Vad menas med att du jobbar med försäljning och relationer? 

– Det står relationer och försäljning på mitt visitkort och det är precis vad jag jobbar med i nämnd prioriterings-ordning. Goda relationer ger förtroende vilket ger affärer på sikt. Dessa måste hela tiden vårdas oavsett om de är ”gamla eller nya”.

Whiskymaster alltså, berätta mer om det!

– Jag jobbar som utesäljare och är whiskymaster, vilket innebär att jag leder whiskyprovningar. Jag har praktiserat på whiskydestillerier i Skottland och har tidigare jobbat upp ett stort whiskykoncept på Friibergh med stor whiskybar, utbildningar och whiskyhelger. Jag håller och leder även whiskyprovningar, och jag har varit med och startat upp en whiskyklubb här i Enköping.

Varför ville du ha jobbet? 

–  Fagerudd är i ett intressant skede just nu. Calle Glaumann som är VD har nyligen köpt fastighetsbolaget och som han själv säger så ”kompetensförstärker” han med några nya medarbetare. Det råder lite nystartsanda här och min tjänst har inte funnits tidigare vilket gör att jag känner mig efterlängtad i den positionen jag har och förhoppningsvis kan jag göra skillnad!

Vad gjorde du innan? 

– Jag jobbade som säljare på Sodexo Meetings och Friiberghs herrgård där jag var i många år.

Vad gillar du i din roll? 

– Mötet med människor och att ingen dag är den andra lik. Jag kan vara med och utforma våra mål och vårt sätt att jobba.

Vilken är den egenskap du har haft mest nytta av i ditt jobb? 

– Det är svårt att bara nämna en men jag skulle vilja säga mixen av att våga vara personlig, ha ett positivt tänk, vara nyfiken och ha en rejäl dos av envishet. De grejerna har hjälpt mig en bra bit på vägen.

Har du något drömjobb efter det här?

– Jag har redan ett av mina drömjobb, men om jag ska nämna något så vore det kul att föreläsa och coacha lite mer. Jag får ju egentligen utlopp för det när jag håller i provningar men gillar dynamiken med att utveckla och lära folk nya saker. Det är en ständig process att hela tiden utvecklas till ett bättre jag! 

Vad ser du som din största utmaning?

– Att se till att alltid orka leverera och vara en bra kollega.

Hur tacklar du motgångar? 

Jag tar hjälp av mina ”bollplank” för att se utmaningarna utifrån och så borrar jag ner huvudet och nöter vidare!

Vad tycker du att folk som driver företag inom besöksnäringen borde tänka mer på? 

– Det finns många klyschor som vi slänger oss med, men glöm inte att ett välmående företag består till stor del av en välmående personal. Visst finns det många andra viktiga faktorer som avgör framgångsfaktorn, men viljan att prestera och förutsättningarna för att kunna göra det är A och O.

Med Besöksliv når du stjärnorna i restaurangbranschen

Med Besöksliv når du stjärnorna i restaurangbranschen

Besöksliv är tidningen och rekryteringskanalen för cheferna och ägarna på de över 7 100 hotell, restauranger, campingar och anläggningar som är medlemmar i Visita