1930 tog amerikanen Harland Sanders över en bensinmack utanför North Corbin, Kentucky, USA, och började servera hungriga resenärer friterad kyckling från sitt eget matsalsbord. Just då kunde han nog inte ana att det var fröet till snabbmatskedjan Kentucky Fried Chicken, som 95 år senare är världens näst största. Idag finns KFC i 150 länder och har över 30 000 restauranger. Kedjan gjorde ett kortlivat försök i Sverige i början av 1980-talet, men det var först 2014 när Nordic Service Partners nylanserade KFC som dess expansionsresa tog fart. Först ut var Lockarp i Malmö 2015 och idag finns 24 stycken KFC-restauranger i Sverige. 2026 öppnar Nordic Service Partner en till restaurang vid den stora shoppinggallerian Port 73 i Haninge i södra Stockholm.
– När vi expanderar så har vi utgått från en Sverigekarta och ritat ut platser vi är intresserade av. Vart finns vi, och vart finns vi inte? I södra Stockholm har vi en restaurang i Farsta Centrum och vi har letat i fem år i Haninge efter en bra lokal, det är så otroligt viktigt att du hamnar på rätt ställe och inte 200 meter åt sidan. Här har vi valt att bygga en 469 kvadratmeter fristående byggnad på området. I vissa stora shoppingcenter som Mall of Scandinavia eller Farsta Centrum fungerar det alldeles utmärkt att ligga inne i byggnaden, men Port 73 är ett typiskt ställe dit man åker med bil och vill kunna ha en drive-thru, eftersom många vill ta med sig maten, berättar Jesper Hollstrand, Chief Marketing Officer, på KFC Sweden.
Expanderar sakta men säkert
Han berättar att de efter den första restaurangen öppnades för 10 år sedan, har de ökat antalet successivt. KFC Sverige tog dock ett stort kliv 2024 och gick från 16 restauranger till 24 stycken på 12 månader, i en noga förberedd expansion. Nu är de tillbaka till takten ”sakta men säkert”.
– Ja, vi vill expandera med kvalitet så det blir bra för både medarbetare och inte minst gäster. Vi tar inte heller för stora geografiska kliv. Till exempel får vi många förfrågningar från Umeå. Men vår nordligaste restaurang ligger i Uppsala och då är det mer naturligt att exempelvis etablera oss i Gävle, sen Sundsvall och vidare uppåt. Det finns också många städer i mellan- och Sydsverige där vi inte finns, som Norrköping eller Helsingborg. Även i Stockholmsområdet finns många möjligheter, säger Jesper Hollstrand.
”Vi ska vara bäst på kyckling”
Sverige gillar snabbmatskedjor. Vi var ett av de första länderna i Europa som tog emot Burger King och McDonald’s på 1970-talet. Innan dess fanns dessutom både Sibylla och Max här. Att KFC är nischade på kyckling som protein i alla rätter utom de vegetariska ser Jesper Hollstrand som en konkurrensfördel bland alla hamburgerkedjor. Också sättet KFC tillagar sin kyckling skiljer sig från de övriga kedjorna.
– Den stora skillnaden är att vi inte använder processad kyckling. All vår kyckling kommer i styckbitar som kockarna sedan panerar och tillagar på plats i restaurangerna. Vi ska ju vara bäst på kyckling, då måste vi göra det från grunden hantverksmässigt.
Indiskt tema med Crispy Naan
Efter att Harland Sanders expanderat sin verksamhet 1936 till en ny lokal med hela sex bord, utsågs han till Kentucky Colonel av statens guvernör, Colonel Sanders blev sedan hans ”artistnamn”. Det var också Colonel Sanders som kom på den hemliga blandning av 11 kryddor som originalsortimentet kryddas med. Utöver originalet finns en mängd lokala rätter som serveras på restaurangerna runt om i världen. Jesper Hollstrand förklarar att trots att ursprunget till KFC är amerikanskt, så tittar KFC Sverige snarare på vad andra länder lanserar för olika rätter på menyerna – som det senaste tillskottet Crispy Naan.
– Vi har ju en stark streetfood-trend i Sverige och tyckte vi att det här indiska temat passade in väldigt bra, rätten i sig gör sig dessutom extremt bra med kyckling. Det var KFC i Frankrike som lanserade just den här rätten och vi tog in den därifrån. Här i Sverige kommer Crispy Naan att frontas av matprofilen Simon Kafi.
Stort stöd av Visita
Jesper Hollstrand säger att det under hösten kommer fler gästspel på menyerna med internationella influenser. Han berättar även att Nordic Service Partner kommer att fortsätta sin expansion, och i det arbetet har de stöd i att vara Visitamedlemmar.
– Dels hjälper Visita oss med olika förhandlingar, dels får vi bra koll på restaurangbranschen i stort tack vare dem. Det är ett tufft läge för många med små marginaler i branschen och där gör Visita ett fantastiskt jobb i att nå ut med det budskapet till politikerna, säger Jesper Hollstrand.
Hur gick det för Colonel Sanders sen? Han expanderade vidare och startade en franchiseverksamhet på 1950-talet, då kedjan även fick namnet Kentucky Fried Chicken. 1963 fanns över 600 restauranger i flera länder och då sålde Colonel Sanders sitt livsverk. Men han finns ju fortfarande kvar som kedjans ansikte utåt på alla skyltar och de så kallade ”buckets” som kycklingen kommer i.