Annons

Gårdsförsäljningen skapar nya möjligheter för Ästad Vingård

zoom Daniel Carlsson, vd och ägare.
Daniel Carlsson, vd och ägare.
REPORTAGE. Gårdsförsäljningen har skapat nya möjligheter för besöksnäringen. Halländska Ästad Vingård är en av flera svenska dryckestillverkare som har fått skjuts av lagändringen – och som satsar på att både mångdubbla produktionen och öka antalet anställda.
Annons

Det här vinet är gjort av våra mest aromatiska druvor, så det har mycket krusbär, fläder och gröna äpplen berättar sommelieren Caroline Hedström och häller upp 001, ett av de mousserande viner som görs på Ästad Vingård utanför Varberg. Här har vinmakarna nästan fullt fokus på mousserande viner. De görs enligt traditionell metod med andrajäsning på flaska, eller champagnemetoden som den också kallas, av vindruvor som odlas ett par korkkast från gårdens nyinvigda vinbar.

Den har placerats intill hotellreceptionen, för att göra det tydligt att gästerna har kommit till en vingård. Här finns även en liten butik där gästerna sedan mitten av augusti kan köpa med sig vin – men först efter att ha deltagit i en kunskapshöjande aktivitet, förstås.

– Det har varit en process att anpassa oss efter de olika direktiven, men det är jätteskönt att äntligen vara igång, säger Daniel Carlsson, vd och en tredjedel av den syskontrio som äger och driver gården.

– Det blev ett stort genomslag i media i somras när Höganäs var först ut med gårdsförsäljning, efter det var det många som förväntade sig att kunna köpa vin hos oss också.

Efterlängtad gårdsförsäljning

Men olika kommuner har varit olika snabba på att behandla ansökningarna. Redan när de första vinstockarna planterades i Ästad 2011 pratades det om gårdsförsäljning. Men Daniel Carlsson förstod att det skulle ta tid innan det blev verkligt.

– Det är klart att vi har velat starta gårdsförsäljningen så snabbt som möjligt, men vi har vetat att det skulle ta tid. Gårdsförsäljningen är central för vår vinsatsning, men eftersom vi även har hotell, spa och restauranger har vi inte stått och fallit med den.

Redan på 1980-talet kunde besökarna få ett glas vitt på Ästad gård. Då var det emellertid mjölk som producerades, sedan Rolf och Ann-Catrine Carlsson tagit över det småskaliga jordbruket från Rolfs föräldrar och styrt om till ekologisk mjölkproduktion. Samtidigt lät paret traktens skolbarn komma på besök för att lära sig mer om djur, natur och matproduktion.

Verksamheten utvecklades så småningom med enklare rum övernattning, gårdskafé och restaurang. När gården togs över av parets tre barn för 15 år sedan hade den svenska vinproduktionen vuxit stort. Strax efter generationsskiftet sattes därför de första vinplantorna.

Prisat besöksmål med Michelinstjärna

Sedan 2017 har de ekologiska odlingarna utökats lite för varje år och sedan några år ingår även en kustodling i Morup. Samtidigt har gården utvecklats till ett prisat och omtalat besöksmål med hotell, ett spa inspirerat av den omgivande naturen och två restauranger, däribland Äng med en Michelinstjärna. Ästad  Vingård har därmed flera besöksanledningar vid sidan av vinproduktionen.

– Vi har alltid haft ett helhetstänk, med målet att ge gästerna en kombination av mat, spa och vin.

Tidigare erbjöd gården en guidad vinupplevelse med besök i både odlingarna och vineriet, följt av en vinprovning. I samband med att företaget fick tillstånd att sälja vin på gården lanserades istället en kortare presentation i vinbaren, där besökarna för en introduktion till vinmakandet och prova två av gårdens viner – och därefter möjlighet att köpa med sig vin.

– För svenska gäster som är vana vid monopolet är det lätt att först. att försäljningen kommer med vissa regler, men för utländska gäster som är vana att kunna slinka in och köpa vin när som helst kan det krävas mer förklaring, säger Daniel Carlsson.

Växlar upp vinproduktionen

I nuläget producerar Ästad Vingård cirka 40 000 flaskor vin per år, men tack vare gårdsförsäljningen kommer produktionen att mångdubblas. Tidigare har Daniel Carlsson pratat om 300 000 flaskor årligen, men nu kommer vineriet låta sig styras av begränsningarna kring hur stor produktion som tillåts för fortsatt gårdsförsäljning.

– Vi kommer att anpassa oss efter det taket. I och med att vi växlar upp produktionen kommer vi också att behöva anställa fler till vingården och vinbaren.

Vad är er största utmaning framöver?

– Att öka produktionen i de lokaler vi har idag. Vi planerar att bygga ett nytt vineri eftersom det börjar nå sitt maxtak. Men som det ser ut nu blir byggstarten först om två år. Det är en del av vår omsättning att skapa ett vin med så hög kvalitet som möjligt och att ta svenskt vin ut på en internationell marknad. Vi vill visa att Sverige är ett vinland att räkna med.

Du kan läsa ett större reportage om gårdsförsäljning i senaste numret av Besöksliv – affärsmagasinet för Sveriges roligaste näring sedan 1916. Alla medlemmar i Visita får ett exemplar av magasinet per anläggning genom sitt medlemskap.

Vill du bli medlem i Visita?
Vi hjälper svenska företag inom besöksnäringen. Läs här om fördelarna med att vara medlem!
Supersatsningen under pandemin – så lyckades Hotel Kung Carl

Supersatsningen under pandemin – så lyckades Hotel Kung Carl

Coronapandemins första år och runt om i landet tvingas hotell slå igen. Men Hotel Kung Carl går i rakt motsatt riktning. Här är historien om den vågade investeringen som skapade tillväxt.