Annons

Nääs Fabrikers nya vd: ”Jag är som Pippi Långstrump”

zoom Caroline Hjelte, ny vd på Nääs Fabriker.
Caroline Hjelte, ny vd på Nääs Fabriker.
KARRIÄR. Sedan slutet av augusti är Caroline Hjelte ny vd för Nääs Fabriker. Med över 20 års erfarenhet från ledande befattningar i detaljhandeln tar hon med sig ett framåtlutat ledarskap in i uppdraget.
Annons

Grattis till det nya jobbet. Hur känns det?

– Otroligt inspirerande! Nääs Fabriker är en unik och genuin destination som har en lång historia av entreprenörskap. Jag är både glad och stolt över att ha fått tillträda som vd och starta resan med att utveckla den tillsammans med teamet. Jag har varit styrelseledamot i Nääs Fabriker i ungefär 1,5 år och nu har jag varit på plats som vd i drygt en månad. Jag kommer in alltmer i verksamheten och blir varmare i kläderna.

Vad var det som lockade dig med uppdraget?

– För mig är Nääs Fabriker något alldeles särskilt, en fantastisk och genuin plats. Med Ernst Rosén AB, som stark ägare i ryggen, äger, förvaltar och utvecklar Nääs Fabriker områdets fastigheter. Här finns allt från restaurang, kafé, bageri och ölbryggeri till kafferosteri, hotell och blomsterhandel. Den kombinationen gör att vi kan fortsätta växa och utvecklas. Vi äger i stor utsträckning vår egen värdekedja och det är vi själva som sätter riktningen. Det är vår egen drivkraft som tar oss dit vi vill. Vi är inte heller någon stor kedja, vilket gör beslutsprocessen otroligt kort. Det lockas jag av.

Hur är känslan inför uppdraget framåt?

– Otroligt kittlande. När jag kommer på morgonen blir jag både varm i hjärtat och får fjärilar i magen av att tänka på vad man kan göra med den här fantastiska platsen. Det finns en anrik historia och ett affärsmannaskap i destinationen som gör att vi behöver fokusera på platsen och det man har skapat där i kombination med tydliga finansiella mål om tillväxt och lönsamhet.

Vad är det som gör dig lämpad för uppdraget?

– Jag drivs av försäljningsutveckling med kundfokus och tillväxt med lönsamhet. Jag ser problem som möjligheter och ser mig själv som både framåtlutad och snabbfotad. Jag tror på att det går att addera in en större säljkultur i Nääs Fabriker och att detta i kombination med ett inkluderande ledarskap ger både en större och mer lönsam affär.

Hur märks det att du är på plats?

– Jag har en hög energinivå och får ibland bromsa mig själv för att inte springa för fort. En av mina nya medarbetare sa till mig att jag är som Pippi Långstrump. När Pippi vill åka skridskor mitt i sommaren säger Tommy och Annika att det inte går. Men då åker hon med skurborstar på såpa i köket. För mig handlar det mycket om mod med förnuft – att våga släppa sargen och börja testa saker. Ibland kommer det att bli bra och ibland inte. Men inget blir någonsin bra om man inte vågar utmana gamla sanningar och testa idéer.

Vilka förändringar är att vänta med dig som vd?

– Man kan tycka att kundfokus känns uttjatat, men jag tycker inte det. Om man inte sätter kunden i fokus slutar man att lyssna på den som man ska leverera mot. Då kommer man inte att ha någon positiv försäljningsutveckling. Vi ska sätta kunden i ännu tydligare fokus. Just nu testar vi att möta vår målgrupp med fler koncept, i en pressad marknad med fler aktörer och en för många fortsatt pressad ekonomisk situation.

Läs även en tidigare artikel om julen på Nääs Fabriker.