Annons

United Spaces – pionjärer i Sverige

zoom   Emelie Mannheimer, vd på United Spaces. FOTO: United Spaces
Emelie Mannheimer, vd på United Spaces. FOTO: United Spaces
REPORTAGE. United Spaces startades för snart 26 år sedan och är en av landets största aktörer inom coworking. Deras framgångsrecept? Exceptionell service.
Annons

Grundaren av United Spaces, Göran Garberg, startade landets första coworkingställe i Stockholm 1999. Han satt då på ett vanligt kontorshotell och tyckte att det var supertråkigt.

– Göran ville skapa något bättre där man kunde inspireras, nätverka, växa som bolag och samtidigt ha kul, berättar Emelie Mannheimer, vd på United Spaces.

Sedan dess har bolaget vuxit, finns i flera städer i landet och ägs sedan 2019 av fastighetsbolaget Castellum. Och trots att det dyker upp fler coworkingföretag i landet ser Emelie en avmattning.

– Konkurrensen är hård men det har också skett en viss konsolidering.

United Spaces skapades främst med egenföretagare och frilansare i åtanke, men det har utvecklats under åren. Snittkunden är i dag 6-mannabolag.

– Många företag vill ha flexibla kontrakt och flexibel service och därför väljer de att sitta hos oss. Men det som verkligen skiljer oss från traditionella kontorshotell och andra coworkingaktörer är vår service.

LÄS ÄVEN vår intervju med Flexiwork i Göteborg

På varje anläggning har United Spaces en eller flera värdar som tar hand om medlemmarna. Och förutom sedvanlig facility service som kaffe, skrivare och städning, erbjuds också inspirerande föreläsningar, nätverksträffar, träning, afterwork och olika lösningar för mat och dryck.

– Vi gjorde en kundundersökning nyligen och den visade att vår service håller extremt hög nivå. Våra medarbetare tar hand om folk på ett väldigt fint och personligt sätt, både medlemmar och externa gäster. Vi hjälper stressade kunder att slå in julklappar och kommer ihåg att gratulera dem på namnsdagen till exempel. Vår inställning är att man ska vara lite gladare när man går ifrån oss än när man kom, säger Emelie Mannheimer.

Personlig service leder till bättre affärer för medlemmarna, menar Emelie, eftersom man bidrar till nätverkande mellan medlemmar och bolag. Oavsett om det sker över kaffemaskinen eller på ett större event i de gemensamma lokalerna.

– Vi har flera kundlöften. Exceptionell service, större nätverk, magiska jobbmiljöer, allt finns och funkar och att man ska fyllas på med inspiration och utveckling är några av de viktigaste, säger Mannheimer.

Du kan läsa ett större reportage om coworking i Besöksliv – affärsmagasinet för Sveriges roligaste näring sedan 1916. Alla medlemmar i Visita får ett exemplar av magasinet per anläggning genom sitt medlemskap.

Vill du bli medlem i Visita?
Vi hjälper svenska företag inom besöksnäringen. Läs här om fördelarna med att vara medlem!
Rekryterade med stöd  – fick ett snabbmatsproffs

Rekryterade med stöd – fick ett snabbmatsproffs

När Madelen Thors, som driver flera Subway-restauranger, först fick frågan om att anställa Jhonny Sjöstrand med stöd från Arbetsförmedlingen, var hon tveksam. Idag är hon väldigt glad att hon vågade. ”Vi har fått andra p...