Annons

”Fortsatta insatser behövs för en levande stad”

zoom Fiskekyrka i Göteborg.
Fiskekyrka i Göteborg.
DEBATT. Handeln och besöksnäringen behöver även fortsatt stadens och andra aktörers stöd för att kunna vara navet i Göteborgs attraktivitet, skriver Visita Västra och Svensk Handel i en debattartikel i GT idag.
Annons

Eva Dunér vid Visita Västra och Henrik Ekelund vid Svensk Handel befarar att Göteborg riskerar att bli en mycket tråkigare och fattigare stad framöver. Utan Liseberg, Gothia Cup, Way Out West och de stora konserterna på Ullevi och de normala turistmagneterna finns en uppenbar risk att besökarna kommer att vara långt ifrån lika många som normalt, konstaterar de i en debattartikel i tidningen GT.

Sommarbesökarna bidrar med en stor andel av årsomsättningen för många verksamheter i Göteborg. Men i år sätter utländska reserestriktioner samt beskedet om att bland annat nöjesparker inte kommer att få undantag från restriktionerna om max 50 personer, käppar i hjulet.

Debattörerna hänvisar till Göteborg & Co årsrapport för 2019, som visar att hotellens intäkter i staden var nära en miljard kronor sommaren 2018. Och under 2019 uppskattas besöksnäringens totala intäkter under årets tre sommarmånader till drygt 12 miljarder. Men sedan krisen slog till är verkligheten en annan.

”Det behövs därför fortsatta insatser för att stärka handel och besöksnäring för att säkerställa att vi även framöver har en levande stad. Det handlar om insatser som nu gjorts i form av regelförenklingar och avgiftsfrihet, men även hjälp med fasta kostnader i form av hyresstöd från såväl privata fastighetsägare som kommunen. Göteborgs stads roll att visa vägen ska inte underskattas och ett beslut likt det i Stockholm om att ge hyresstöd hade varit mycket välkommet”, skriver debattörerna.

De konstaterar att regeringens omställningsstöd endast täcker de fasta kostnaderna för mars och april, vilket de menar bör förlängas under sommarmånaderna för att rädda företag och arbetstillfällen.

”Vi från branschorganisationerna Svensk Handel och Visita representerar många av de restauranger, butiker, hotell och besöksmål som gör Göteborg till en attraktiv turiststad. Våra medlemmar bidrar också med tusentals arbetstillfällen och sommarjobb, samt stora summor i skatteintäkter till samhället. När våra medlemmar nu drabbats hårt av coronakrisen behöver vi stadens och andra aktörers stöd för att även fortsättningsvis kunna vara navet i Göteborgs attraktivitet”, avslutas debattartikeln.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...